Lekarze i pacjenci w systemach
- Monika Tomkiewicz,
- 28.09.2012
Bez ciągłości działania IT obsługa pacjentów w Krakowskim Szpitalu Specjalistycznym im. Jana Pawła II nie byłaby możliwa. Wszystkie czynności mają odzwierciedlenie w systemach IT.
ZWYCIĘZCA KONKURSU: Opieka zdrowotna
Małgorzata Rusin, pełnomocnik dyrektora ds. rozwoju projektów e-Zdrowie, kierownik Zespołu Technologii Informatycznych i Telemedycznych
"Zgodnie z nową ustawą wprowadziliśmy w naszym szpitalu opaski z kodami kreskowymi dla pacjentów, ułatwiające identyfikację. Możliwe jest drukowanie recept z systemu, konto pacjentów funkcjonuje w formie elektronicznej".
Pacjent w systemie
Krzysztof Bederski, zastępca dyrektora ds. lecznictwa
"Nasz szpital to placówka o zasięgu regionalnym. Leczymy pacjentów, którzy zostali już przebadani w innych placówkach. Dlatego tak ważne jest dla nas, by mieć dokumentację w postaci elektronicznej i móc śledzić historię pacjentów".
System Business Intelligence z kokpitami menedżerskimi zapewnia kadrze zarządzającej, kontrolingowi i działowi finansowemu szybkie raporty ułatwiające zarządzanie szpitalem. Dokonano głębokiej integracji części białej i szarej systemów informatycznych. Dzięki temu nastąpiła optymalizacja czasu i procesów pracy oraz uszczelnienie obiegu dokumentów - nie da się zrobić czegokolwiek bez udokumentowania w systemie i wykazania w dokumentacji. Dane wpisane w jednym miejscu są dostępne i wykorzystywane zarówno do celów medycznych, jak i administracyjnych.
Teleoperacje, telekonsultacje, teleedukacja
Anna Propkop-Staszecka, dyrektor naczelna
"Szpital, jak każda inna firma, potrzebuje szybkiego dostępu do pewnej informacji. Tylko taka sytuacja może zapewnić sprawne zarządzanie".
Przedstawiciele szpitala przyznają, że wdrożenie tego systemu wymagało ścisłej współpracy działu IT z lekarzami, którzy oceniali jakość obrazu, aby był on dla nich wiarygodny i dawał podstawę do wydania opinii lekarskiej. Do sprawnego funkcjonowania systemu konieczna była modernizacja infrastruktury sieciowej. Jednocześnie system może być wykorzystywany wraz z funkcjonującym systemem telediagnostyki, co pozwala na diagnozowanie pacjentów z innych ośrodków medycznych przez specjalistów ze szpitala lub pacjentów szpitala przez specjalistów z innych ośrodków. Oznacza to zmniejszenie kosztów transportu, większy dostęp do specjalistów, szersze i szybsze konsultacje zdalne pacjentów.
95% procesów biznesowych w szpitalu jest wspieranych przez systemy informatyczne.
Szpital ma ponad 20 serwerów na maszynach wirtualnych. Ponad 900 użytkowników systemów szpitalnych korzysta z 650 stacji roboczych.
Wygenerowanie wypisu pacjenta z systemu informatycznego trwa kilka sekund.
70 punktów dostępowych zapewnia bezprzewodowy internet dla pacjentów na terenie całego szpitala (10 hektarów powierzchni z 20 budynkami).
Badania obrazowe wraz z opisami, począwszy od 2000 r., są dostępne online.