Bank w chmurze prywatnej
- Adam Jadczak,
- 28.09.2012
Bank Spółdzielczy w Tczewie, choć ma za sobą ponad 100 lat działalności, jest jednym z pionierów w wykorzystaniu rozwiązań cloud computing w Polsce.
FINALISTA KONKURSU: MŚP
Dla banku przetwarzanie w chmurze ma niebagatelne znaczenie, ponieważ uwalnia zasoby z obszarów zaplecza bankowego i umożliwia skoncentrowanie działalności na obszarach biznesowych oraz relacjach z klientami.
Eugenia Pokorska-Sawczuk, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Tczewie
"SGB-Bank, jeszcze jako Gospodarczy Bank Wielkopolski, w roku 2007 wybrał def3000 jako nową platformę transakcyjną dla siebie i banków zrzeszonych w Grupie. Nie było przymusu, aby skorzystać z tej oferty. Dlatego równolegle sami sprawdzaliśmy dostępne rozwiązania" - opowiada Eugenia Pokorska-Sawczuk, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Tczewie. "Uwierzyliśmy w chmurę. Model ten jest także najbardziej dla nas atrakcyjny finansowo" - dodaje.
Zobacz również:
- Cisco i Microsoft transmitują dane z prędkością 800 Gb/s
- Kwanty od OVHCloud dla edukacji
- Nvidia odtworzyła całą planetę. Teraz wykorzysta jej cyfrowego bliźniaka do dokładnego prognozowania pogody
Uwolnione zasoby
Bank Spółdzielczy w Tczewie poszedł znacznie dalej niż inne instytucje zrzeszone w SGB. Bankowi zrzeszającemu, czyli SGB-Bank, przekazano w outsourcing zarządzanie siecią rozległą WAN łączącą 19 placówek BS w Tczewie. Bank ten korzysta z poczty korporacyjnej oddanej w outsourcing do SGB-Banku. "Podejście pozwala nam stosować najnowocześniejsze rozwiązania, na które być może nie byłoby nas stać. Nie musimy inwestować we własny sprzęt ani zwiększać liczebności działu IT" - mówi Eugenia Pokorska-Sawczuk.
Dla banku przetwarzanie w chmurze ma duże znaczenie, gdyż uwalnia zasoby z obszarów zaplecza bankowego i umożliwia skoncentrowanie działalności na obszarach biznesowych oraz relacjach z klientami. "Całość zagadnień technicznych jest wykonywana przez wyspecjalizowane służby SGB-Banku" - dodaje prezes Banku Spółdzielczego w Tczewie.
Użytkowany system def3000 jest przygotowany, by zagwarantować bezpieczeństwo danych każdego z banków spółdzielczych. Każdy bank spółdzielczy może korzystać wyłącznie z własnych danych, chociaż są one posadowione na wspólnym dla SGB planie kont, parametrach systemowych i słownikowych, szablonach produktów.
Samodzielne decyzje
Zastosowanie technologii terminalowej przyniosło nam duże oszczędności, m.in. dzięki ograniczeniu zużycia energii elektrycznej. Sprzęt musieliśmy zmodernizować w związku z zastąpieniem starego systemu Comnet-Bank przez nowy def3000.
Daniel Sawczuk, informatyk w Banku Spółdzielczym w Tczewie
Każdy z banków może oferować własne produkty, ale też opracowywać i definiować produkty wspólne. Każdy to odrębna baza, posadowiona na wspólnej platformie IT. To pozwala na korzystanie z produktów wymyślonych także przez innych członków naszego zrzeszenia.
Dostęp z terminala
Ciekawym rozwiązaniem jest wykorzystanie technologii terminalowej. Nowy system def3000 pracuje bowiem przez przeglądarkę. "Początkowo dostaliśmy to rozwiązanie do testów, ale szybko przyjęło się w naszym banku. Dodatkowo przyniosło nam duże oszczędności. Sprzęt zaś i tak musieliśmy zmodernizować w związku z zastąpieniem starego systemu Comnet-Bank nowym def3000" - opowiada Daniel Sawczuk, informatyk i szef projektu wdrożenia def3000 w Banku Spółdzielczym w Tczewie.
W 19 placówkach banku pracuje 60 terminali. "Każdy z zatrudnionych może dowolnie zmieniać miejsce pracy. Po zalogowaniu się za pomocą karty mikroprocesorowej widzi swój pulpit komputera z dostępem do wszystkich niezbędnych aplikacji" - opowiada Daniel Sawczuk. W ramach migracji na nowe rozwiązanie udostępniono też usługi bankowości internetowej.
Bank Spółdzielczy w Tczewie korzysta także z możliwości użytkowania w chmurze prywatnej z hurtowni danych i ma możliwość korzystania z narzędzi Business Intelligence. Ułatwia to przygotowywanie raportów dla instytucji nadzorujących, a także przeprowadzanie analiz ryzyka na własne potrzeby.
- administracja systemem,
- administracja siecią WAN,
- obsługa błędów i awarii,
- przygotowanie i wdrożenie polityki bezpieczeństwa i planów ciągłości działania,
- zarządzanie pocztą elektroniczną,
- wkrótce SGB udostępni także usługę Microsoft Lync, która pozwoli na wideorozmowy,
- kolejny projekt to wdrożenie systemu CRM do zarządzania relacjami z klientami.