W procesie bankowych zmian
- Andrzej Maciejewski,
- 28.09.2012
Największy bank w naszym kraju, PKO Bank Polski, dzięki sprawnej informatyce ma szansę jeszcze bardziej zdystansować konkurencję.
ZWYCIĘZCA KONKURSU: Bankowość i finanse
Piotr Alicki, wiceprezes i CIO w PKO Banku Polskim
"Rozwój aplikacji, administrowanie systemami, współpraca z pionami biznesowi - każdy z tych aspektów działania IT wymaga innego sposobu pracy".
Powyższa scenka to tylko autorska interpretacja zdarzeń, które mogły wydarzyć się za drzwiami gabinetu prezesa PKO Banku Polskiego. Oparta jest jednak na faktach. PKO Bank Polski wygrał przetarg na obsługę ZUS w zakresie płatności masowych. Pion informatyki kierowany przez Piotra Alickiego udowodnił, że potrafi być partnerem biznesu i realizować podjęte zobowiązania, nawet w bardzo krótkim, wręcz ekspresowym czasie. System dla ZUS został przygotowany w 90 dni.
Awans do czołówki
ZUS to jednak dopiero początek. Powstała platforma informatyczna, która może być wykorzystana do obsługi innych klientów z sektora największych przedsiębiorstw i organizacji. "Umowa z tak dużym klientem jest punktem zwrotnym w strategii działania PKO Banku Polskiego na rynku bankowości transakcyjnej. Awansowaliśmy do czołówki tego segmentu w Polsce. Otworzyliśmy dla naszego banku nowy rynek" - mówi Piotr Alicki, wiceprezes i CIO w PKO Banku Polskim. "Zadaniem IT jest współtworzenie wartości biznesowej dla przedsiębiorstwa - to moja zawodowa dewiza" - dodaje.
Wiele z przeprowadzonych ostatnio projektów wymagało reorganizacji liczącego ponad 900 osób działu IT. "Rozwój aplikacji, administrowanie systemami czy właśnie współpraca z pionami biznesowi - każdy z tych aspektów działania IT wymaga innego sposobu pracy" - podkreśla Piotr Alicki.
PKO Bank Polski przechodzi znaczące wewnętrzne zmiany, do których informatyka jest niezbędna. Tak jak w przypadku projektu NEMO (Nowy Model Operacyjny wsparcia sprzedaży detalicznej), który obejmował centralizację obszaru back office i analiz kredytowych, wprowadzał bardziej efektywne procesy biznesowe i zapewnił wsparcie dla sprzedaży produktów bankowych. W segmencie detalicznym PKO Bank Polski jest w naszym kraju liderem.
Razem z młodymi
Potencjał do podejmowania wyzwań przejawia się także w rewitalizacji Szkolnych Kas Oszczędności, które - obok kampanii reklamowej z udziałem Szymona Majewskiego - są sposobem na zmianę wizerunku firmy postrzeganej do tej pory raczej jako konserwatywna. Jest to też pomysł umożliwiający popularyzację wiedzy finansowej i oszczędzania wśród dzieci i młodzieży - potencjalnych klientów banku. Dla SKO przygotowano we współpracy z agencją interaktywną całkowicie nowy interfejs bankowości elektronicznej przystosowany do wieku i gustu dziecka.
W celu wzmocnienia efektów powyższych projektów, a także innych przedsięwzięć biznesowych z udziałem IT, przeprowadzono monitorowanie infrastruktury IT. Dzięki projektowi "Houston" poprawiona została stabilność wszystkich kluczowych aplikacji wykorzystywanych przez pracowników PKO BP.