Polska przejmuje obsługę biznesu
- Adam Jadczak,
- 25.09.2012
Eksperci Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce (ABSL) przewidują, że za kilka lat Polska może stać się liderem w zaawansowanych usługach dla biznesu.
Zdaniem specjalistów ABSL, Polska może już wkrótce stać się światowym liderem zaawansowanych usług opartych na specjalistycznej ekspertyzie, takich jak:
- obsługa procesów transformacji biznesowej,
- zarządzanie ryzykiem,
- sporządzanie raportów i analiz,
- obsługa prawna, podatkowa i patentowa,
- zarządzanie projektami, badania i rozwój,
- wsparcie dla przejęć i fuzji,
- doradztwo.
W zagranicznych firmach działających w polskim sektorze usług biznesowych pracuje dziś ok. 90 tys. osób.
"Wyzwaniem staje się dziś połączenie tego, co oferuje nowoczesna technologia: bazy danych, urządzenia mobilne czy systemy analityczne, z innymi funkcjami w firmie" - mówi Bestry.
Centra nad Wisłą zyskują na znaczeniu
Przejmujemy do obsługi w Polsce coraz więcej coraz bardziej zaawansowanych procesów. "Za kilka lat możemy stać się numerem jeden na świecie" - przekonuje Jacek Levernes, prezes ABSL w Polsce, członek zarządu HP EMEA, wiceprezes działu Global Business Services w HP w EMEA. "Rozwój w kierunku specjalistycznych usług to najważniejszy czynnik warunkujący rozwój naszego sektora, zwiększający rentowność zlokalizowanych w Polsce centrów usług, a także źródło stabilnych, coraz bardziej atrakcyjnych etatów" - podkreśla.
Polska zyskuje nie tylko docelowe miejsce dla nowych inwestycji, ale także element globalnej sieci centrów usług dla światowych koncernów. Polski sektor usług biznesowych skupia u siebie strategiczne zadania.
"Polscy specjaliści są odpowiedzialni za opracowywanie narzędzi wspierających podejmowanie decyzji optymalizujących działalność firmy, które są źródłem innowacji i przewagi konkurencyjnej. To właśnie z Polski coraz częściej pochodzą rozwiązania implementowane na całym świecie" - tłumaczy Krystian Bestry. W modelu tym szczególną rolę pełni centrum nearshoringowe, które jest jednostką odpowiedzialną za powodzenie większości działań i zlecanie prac innym centrom.
Potrzeba strategicznego myślenia
Główną przewagą polskiego sektora outsourcingu na rynku usług są kadry. "Dzięki temu nasz kraj wciąż zyskuje na znaczeniu i ma szansę umacniać pozycję na światowej mapie sektora nowoczesnych usług biznesowych" - mówi Jadwiga Naduk, szef Zespołu Badań Rynku i Rozwoju w Hays Polska. "Musimy zadbać o lepsze dopasowanie polskiego systemu edukacji do realnych potrzeb biznesu" - apeluje.