Boni: Zarządzanie kryzysowe po nowemu

Z Michałem Bonim, ministrem administracji i cyfryzacji, rozmawiamy o podziale kompetencji między MAC i MSW, bezpieczeństwie w państwie, Informatycznym Systemie Osłony Kraju, łączności dla służb specjalnych i telefonie 112.

Boni: Zarządzanie kryzysowe po nowemu

Właśnie weszła w życie nowelizacja ustawy o działach administracji rządowej, zgodnie z którą minister właściwy do spraw administracji publicznej sprawuje nadzór nad "przeciwdziałaniem skutkom klęsk żywiołowych i innych podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu" oraz nad "usuwaniem skutków klęsk żywiołowych". W myśl jednego z zapisów tej ustawy sprawuje również nadzór nad systemem powiadamiania ratunkowego.

Wejście w życie tej ustawy porządkuje na gruncie prawnym, to co w praktyce jest faktem - przenikanie cyfryzacji do praktycznie każdego obszaru życia społecznego - w tym usług publicznych świadczonych obywatelom i przedsiębiorcom przez administrację.

Zarządzanie administracją XX wieku nie będzie efektywne bez mądrego wykorzystania narzędzi IT i nastawienia na obywatela. W tym kontekście zarządzanie przez MAC systemem informatycznym powiadamiania ratunkowego jest naturalne i ze wszech miar racjonalne. Na dodatek pozwala uzyskać szereg synergii i optymalnie wykorzystać zasoby np. Ogólnopolską Sieć Teleinformatyczną (OST).

Na jakim etapie są prace nad wdrożeniem systemu teleinformatycznego w Wojewódzkich Centrach Powiadamiania Ratunkowego?

Jeśli dziś zadzwonimy pod numer 112 w Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Olsztynie, Kielcach i Opolu, to operatorzy dzięki systemowi ustalą, gdzie jesteśmy, a odpowiednie służby zostaną powiadomione i wysłane na pomoc. W tych sześciu miastach zgłoszenia alarmowe są już obsługiwane w WCPR-ach z wykorzystaniem Systemu Informatycznego Powiadamiania Ratunkowego. Swoją gotowość zapowiedziały już także ośrodki WCPR w Krakowie, Radomiu, Białymstoku i Gorzowie Wielkopolskim. Kolejne WCPR sukcesywnie będą przełączały się na system do końca przyszłego roku - tak by system od stycznia 2014 działał w całym kraju i w pełni elektronicznie przekazywał wszystkie dane.

System Informatyczny WCPR zintegrowaliśmy z 2 dużymi projektami realizowanymi ze środków europejskich, t.j. Platformą Lokalizacyjno-Informacyjną UKE oraz Uniwersalnym Modułem Mapowym GUGiK. Jest to dobry przykład wzajemnego powiązania projektów informatycznych z 7 Priorytetu PO IG. Pokazuje także jakie możliwości stwarza współdziałanie tych systemów osobom odpowiedzialnym za szybkie udzielanie pomocy. Aplikacja informatyczna kojarzy np. zgłoszenia podobne, sygnalizuje potencjalne zgłoszenia złośliwe czy fałszywe, a tych jest całkiem sporo.

Czy sposób funkcjonowania działających już sześciu WCPR można rozpowszechnić i na ich wzór przygotować rozporządzenie wzmiankowane w tzw. ustawie działowej?

Zdecydowanie tak. Przyjęty w miejsce poprzedniego - dyspozytorskiego - model operatorski będzie stosowany w całym kraju. W kwestii prawnej - najpierw trzeba dostosować dzisiejsze rozporządzenie do nowego podziału kompetencji, a potem przygotować zmiany legislacyjne nastawione na realizację docelowego modelu funkcjonowania Systemu Powiadamiania Ratunkowego (SPR).

Powołujemy w MAC specjalny departament odpowiedzialny za pełnienie roli Koordynatora Krajowego i właściciela biznesowego SPR, który będzie uzgadniał działania z instytucjami współtworzącymi system tj. Ministerstwem Spraw Wewnętrznych, Ministerstwem Zdrowia, Urzędem Komunikacji Elektronicznej oraz Głównym Urzędem Geodezji i Kartografii, Urzędami Wojewódzkimi.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200