Backup lokalny i w chmurze - najlepsze praktyki

Firmy wciąż chcą podnosić swoje możliwości w zakresie przywracania danych i odtwarzania systemów. Ponieważ budowa kompletnego rozwiązania do backupu i archiwizacji może być bardzo kosztowna, warto oprzeć je częściowo na usługach udostępnianych w chmurze, ale tylko tych, które są oferowane przez solidnych partnerów. Backup w chmurze może doskonale uzupełnić lokalne rozwiązania zabezpieczania danych, ale pierwsza linia obrony w wielu przypadkach powinna wciąż znajdować się wewnątrz firmy.

Zagrożenia dla danych nadal pozostają podobne - uszkodzenia mechaniczne, katastrofy naturalne, błędy ludzkie czy wirusy komputerowe, ale sposoby, w jakie tworzymy i zapisujemy dane, stale się zmieniają. Stacjonarnie, w podróży, zdalnych biurach i u zdalnych pracowników - w każdym z tych miejsc należy zapewnić odpowiednie rozwiązania pozwalające na przywrócenie danych. Analitycy szacują, że ponad 60% danych firmowych zgromadzonych jest na stacjach roboczych i laptopach. W mniejszych firmach jest to zdecydowanie więcej - nawet 90%. Z reguły pliki, nad którymi pracują pracownicy tworzone są w jedynej kopii. A koszty utraty danych mogą być naprawdę wysokie. Dla przykładu, samo tylko przepisanie 20 MB danych o sprzedaży zajmuje średnio 19 dni i kosztuje tysiące USD. Koszty samej utraty danych i jej wpływ na działanie biznesu mogą być o wiele wyższe.

Świadomość potrzeby backupu danych wśród przedsiębiorców z małych i średnich firm stopniowo wzrasta, ale wciąż wiele z nich nie zdaje sobie sprawy, że wraz z utratą kluczowych danych pojawia się także ryzyko utraty klientów, zysków, a nawet przerwanie ciągłości biznesowej. Z drugiej strony, dla przedsiębiorców ważna jest racjonalizacja kosztów związanych z pamięcią masową poprzez efektywne zarządzanie jej zasobami i wykorzystanie przestrzeni do zapisu.

Co backupować?

Cyfrowe zasoby każdej firmy mają inne znaczenie dla prowadzonej działalności. Profil firmy, której działalność polega na tworzeniu grafiki komputerowej, obróbce zdjęć i montażu sugeruje, że cenne, a zatem poddane bezwarunkowo backupowi, będą wszystkie pliki graficzne - rezultat pracy grafików, który jest podstawowym dobrem wytwarzanym i sprzedawanym przez firmę. Z kolei firma produkująca metalowe ozdoby będzie potrzebowała backupować np. bazę danych systemu MRP.

Każda firma potrzebuje polityki backupu w zakresie poczty elektronicznej, bazy danych klientów oraz dokumentów księgowych. Backup wszystkich dysków serwera zapewni ochronę wszystkich danych zgromadzonych w systemie i plików samego systemu operacyjnego. Jest to bardzo dobre rozwiązanie w sytuacji, gdy chcemy przywracać pliki rozwiązaniami "bare metal". Co jednak, gdy ochroną backupu będziemy chcieli objąć dla przykładu tylko pocztę e-mail i przywracać na żądanie użytkowników tylko pojedyncze wiadomości? W takich przypadkach należy przewidzieć zastosowanie odpowiednich dla danych usług agentów backupu, znających specyfikę konkretnych archiwizowanych danych.

Backup - istotne parametry

Narzędzia

Zadania backupowe nie muszą być wykonywane ręcznie ani nie wymagają sporządzania odpowiednich skryptów. Do wykorzystania jest cała gama oprogramowania, które ułatwia planowanie i wykonywanie backupów. Gdy korzystamy z usługi backupu w chmurze nie musimy w ogóle się przejmować oprogramowaniem, bo dostarcza je usługodawca.

Częstotliwość kopii

Częstotliwość wykonywania pełnych kopii zapasowych należy dopasować do charakterystyki przedsiębiorstwa. Większości firm wystarczy 1-3 kopii w tygodniu. Jeśli chodzi o częstotliwość wykonywania przyrostowych kopii zapasowych - czyli backupu plików, które zmieniły się od ostatniej kopii pełnej - to w większości wypadków wystarczy ich wykonywanie raz na dzień. W przypadku biznesów prowadzonych online - np. portali internetowych, przydadzą się kopie zapasowe tworzone z większą częstotliwością (nawet kilka razy na dzień). Odpowiednie wyważenie między kopiami pełnymi i przyrostowymi pozwala na optymalizację kosztów przy jednoczesnym pełnym zabezpieczeniu danych.

Godziny wykonywania kopii

Okno backupowe oznacza godziny, w których wykonywane są kopie. Właściwie mogą być wybrane dowolnie, jednak musimy pamiętać, że duża liczba kopiowanych plików ogranicza na ten czas przepustowość danych. Czy będzie to ograniczenie pasma WAN, czy LAN - zależy od wybranego modelu backupu (lokalnie czy w chmurze). Najczęściej dla typowych biur okno backupowe ustawiane jest po godzinach pracy.

Czas przechowywana danych

Przestrzeń dyskowa, na której przechowywane są kopie nie jest za darmo i ma skończoną pojemność. Dlatego - zarówno w przypadku, gdy backup stosujemy w ramach zasobów firmy, jak i w ramach pakietu przestrzeni zakupionej u operatora usługi w chmurze - warto przy tworzeniu polityki tworzenia kopii zapasowych przemyśleć, jak długo kopie danych będą nam potrzebne, i kiedy mają zwolnić miejsce nowym danym.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200