Kariera w europejskim IT
- Łukasz Kośnik,
- 04.09.2012
W ostatnich latach polska gospodarka stała się liderem w branży IT na rynku EMEA. W ślad za inwestycjami zapada coraz więcej decyzji o zatrudnieniu regionalnego menedżera z Polski.
Piszę "z Polski", a nie "w Polsce", ponieważ to, gdzie faktycznie będzie ulokowany menedżer, nie jest już takie oczywiste. W większości przypadków jest to Polska, ale często jego siedzibą jest Austria, Wielka Brytania, Niemcy, Czechy, a nawet Palo Alto w Kalifornii. W Polsce siła nabywcza IT jest dużo mniejsza niż w krajach Europy Zachodniej. Nasz rynek jest wart kilkakrotnie mniej w inwestycjach IT niż rynki zachodnich sąsiadów. Dlatego możliwości awansu pionowego w kraju są ograniczone. Konkurencja jest duża, a organizacje sprzedażowe producentów IT zazwyczaj nie są u nas tak rozbudowane jak na Zachodzie, przez co struktura menedżerska jest płaska. To powoduje, że propozycji na poziomie dyrektora sprzedaży lub dyrektora generalnego jest mało. W tym kontekście ciekawą alternatywą jest kariera w regionie.
Chcą zatrudniać polskich menedżerów IT
Jest kilka czynników, które skłaniają potencjalnego szefa - zazwyczaj osobę z regionu EMEA na poziomie wiceprezesa lub wyższego szczebla - do zatrudnienia menedżera z Polski, zamiast kandydata z rynku niemieckiego bądź z Wysp Brytyjskich. Po pierwsze, pozycja Polski w regionie jest dobra i nadal rośnie. Stanowimy też największy oraz najbardziej nośny rynek zbytu IT w Europie Środkowo-Wschodniej. Drugim powodem jest lepsze zrozumienie przez polskich kandydatów realiów oraz kultury naszych południowych i wschodnich sąsiadów. Wpływa to na lepszą adaptację oraz znajomość przekrojowej sytuacji całego regionu i poszczególnych krajów.
Sposoby na wykreowanie możliwości wejścia w region:
1. Proaktywne działanie na rzecz firmy i podejmowanie wyzwań. Osoby, które boją się pracy w nowym obszarze bądź przejęcia większej odpowiedzialności, nie mają szans na stanowisko w regionie.
2. Znajomość języków obcych. Kluczowy jest język angielski na wysokim poziomie, ale sprzyja też znajomość języka niemieckiego, francuskiego, rosyjskiego.
3. Ważna jest dobra współpraca z zespołem od strony relacji - umiejętność budowania zaufania, lojalności podwładnych i partnerów biznesowych.
4. Cenne jest zrozumienie struktury własnej firmy w skali makro i mikro. Bardzo dobra znajomość organizacji, świetne relacje z bezpośrednimi przełożonymi i innymi wspomagającymi nasze działania departamentami pomagają w optymalizacji procesów, a co za tym idzie, usprawnieniu działania operacyjnego firmy oraz poprawy jej sytuacji rynkowej.
5. Konieczna jest umiejętność budowania własnego wizerunku w organizacji.
Na rynku polskim jest duża możliwość wyboru kandydatów. Z obserwacji wynika, że mamy w Polsce wielu regionalnych menedżerów wyróżniających się świetnymi rezultatami. Oczekiwania finansowe tejże grupy kandydatów prezentują się konkurencyjnie w porównaniu do kolegów z Europy Zachodniej. Różnica, według statystyk Antal International, wynosi 15-30% rocznego wynagrodzenia brutto. Mimo to prestiż stanowiska i idące za tym korzyści sprawiają, że jest wielu chętnych Polaków do rozwoju kariery w regionie, gdy kończą się wyzwania na poziomie krajowym.