To będzie rok tabletów

Tablety, coraz bardziej popularne na rynku konsumenckim, robią też karierę w biznesie. Wykorzystują je przedstawiciele handlowi.

Piotr Haman, wiceprezes zarządu Cursor

"Na tabletach dużo łatwiej prezentuje się towar. Można w prostysposób załączyć i pokazać zdjęcie, film, wizualizację czy prezentację. Dodatkowym plusem jest tani internet".

Zdaniem amerykańskich specjalistów badających rynek handlu, w roku 2012 branża handlowa odkryje prawdziwe korzyści z wykorzystania tabletów. Badania prowadzone w Stanach Zjednoczonych pokazują, że ponad 2/3 amerykańskich firm planuje wyposażyć swoich przedstawicieli handlowych w tablety. Umożliwią one szybkie generowanie ofert i efektowną prezentację dla klientów. To pozwala szybciej i efektywniej prowadzić negocjacje z klientami. Klienci doceniają przejrzystość umów zawieranych z przedstawicielami, którzy prezentują im oferty i negocjują umowy z wykorzystaniem tabletów.

Aż 80% badanych firm amerykańskich zamierza wykorzystywać tablety w handlu ze względu na szybki i łatwy dostęp do danych potrzebnych w pracy przedstawicieli handlowych. Z badań firmy Huthwaita wynika, że przedstawiciele handlowi korzystający z tabletów osiągają lepsze wyniki sprzedażowe. Mają stały dostęp do firmowych danych i do poczty elektronicznej, możliwość załączania linków, ich otwierania, edytowania i zapisywania dokumentów.

Testy i pilotaże

W Polsce zainteresowanie tabletami jako narzędziem pracy przedstawicieli handlowych dopiero się pojawia. Do tej pory najpopularniejsze systemy informatyczne dla handlowców nie były kompatybilne z systemem Android. Wybór sprzętu był ograniczony. Teraz są nowe rozwiązania, można się spodziewać, że firmy zaczną migrować z palmtopów na smartfony i tablety. "Duża część klientów pyta o możliwość migracji naszego systemu dla przedstawicieli handlowych na smartfony i tablety. Jeszcze półtora roku temu większość firm w Polsce korzystała z palmtopów. Od roku firmy migrują na Androida i iOS i wyposażają przedstawicieli handlowych w smartfony i tablety" - mówi Jakub Frankiewicz, dyrektor ds. produkcji w Sektorze Usług firmy Comarch. I dodaje, że do tej pory większość firm, która rezygnowała z palmtopów, wybierała 3- i 4-calowe smartfony. Zainteresowaniem cieszą się wprowadzone pół roku temu 5-calowe Samsung Galaxy Note, które są większe niż przeciętne smartfony, a mniejsze niż tablety.

Comarch prowadzi w Polsce kilka pilotażowych wdrożeń tabletów dla przedstawicieli handlowych. W lipcu firmy mają podjąć decyzję, czy wybierają smartfony, czy tablety. Trwa wdrożenie w firmie farbiarskiej z wykorzystaniem Samsunga Galaxy Note. Dwa miesiące temu zakończyło się pierwsze międzynarodowe wdrożenie systemu Comarch SFA, działającego na systemie Android, z wykorzystaniem tabletów w duńskim oddziale koncernu alkoholowego Diageo. Jego przedstawiciele muszą mieć możliwość raportowania wyników pracy z klientem, zaprezentowania nowych produktów i materiałów marketingowych. "Dzięki wdrożeniu aplikacji Comarch SFA Mobile Sales Force na tabletach wyposażonych w Google Android uzyskujemy doskonałe narzędzie pracy do realizacji zadań przez nowoczesny kanał komunikacji i dywersyfikujemy ryzyko związane z dostępnością tylko jednego urządzenia mobilnego" - tłumaczy Anne Luise Deleuran, dyrektor sprzedaży w Diageo Denmark.

Mniej błędów, łatwiejsza prezentacja

Piotr Haman, wiceprezes zarządu Cursor, spółki, która w modelu outsourcingowym nadzoruje ok. 200 przedstawicieli handlowych z różnych branż i właśnie testuje tablety jako ich narzędzie pracy, prognozuje, że w najbliższych 2-3 latach nastąpi rewolucja tabletowa i firmy masowo będą wykorzystywały tablety do pracy przedstawicieli handlowych. Tablet daje ogromne możliwości. "Ważną zaletą jest duży ekran, na którym możemy wprowadzać dane palcem. Pracując na palmtopach obsługiwanych rysikiem, przedstawiciele handlowi często się mylą i popełniają błędy. Tego problemu nie ma w przypadku tabletów. Dzięki zmianie technologii personel pracuje szybciej i popełnia mniej pomyłek, co przy rozbudowanej strukturze handlowej pozwala na znaczą optymalizację pracy. Ponadto na tabletach dużo łatwiej prezentuje się towar. Można w prosty sposób załączyć i pokazać zdjęcie, film, wizualizację czy prezentację. Plusem jest tani internet" - wymienia Piotr Haman. Uważa on, że najchętniej w tablety będą wyposażały przedstawicieli handlowych firmy mające tysiące produktów, co sprawia, że personel sprzedażowy zbiera i raportuje wiele informacji. Przy małej bazie danych wystarczy smartfon. Firmy, które mają rozbudowane bazy danych, zapewne wybiorą tablety. Tym bardziej że ceny tabletów są porównywalne z cenami palmtopów. Choć tablety są droższe niż smartfony, klienci nie odrzucają tabletów tylko ze względu na cenę.

Przydatny do prezentacji

Decyzja o wyborze narzędzia pracy dla przedstawiciela handlowego zależy od branży i charakteru pracy handlowca. W firmach farmaceutycznych, w których zadaniem przedstawiciela handlowego jest głównie prezentacja klientom produktów, tablety będą prawdopodobnie bardziej popularne niż w firmach spożywczych, gdzie praca handlowców polega na zbieraniu dużej liczby zamówień z małych sklepów. Potwierdzają to badania rynku amerykańskiego, z których wynika, że w branży farmaceutycznej jest najwięcej przedstawicieli handlowych wyposażonych w tablety.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200