Konsekwentna zmiana
- Andrzej Maciejewski,
- 26.06.2012
Energa to pierwsza grupa energetyczna, która zdecydowała o strategicznej transformacji informatyki. Dzięki temu zyskała kilkuletnią przewagę nad pozostałymi polskimi grupami energetycznymi.
- W projekt Transformacji IT zaangażowani są członkowie zarządów spółek z Grupy Energa i ich pełnomocnicy IT - zaznacza Roman Dudzik, dyrektor Centrum IT Energa SA (CIO Grupy ENERGA), przewodniczący Rady Nadzorczej Energa ITE, członek rady programu "Transformacja IT". Dzięki przekonaniu top menedżmentu, w każdej ze spółek udało się przekazać zaangażowanie na niższe szczeble organizacji.
W kilku transzach
Biznesowa strategia Grupy Energa przekłada się na strategię wykorzystania informatyki od strony sposobu organizacji służb IT i wsparcia celów biznesowych poprzez informatyzację poszczególnych obszarów działania. Przyjęto, że informatyka powinna być, jak cała Grupa, zwarta, efektywna i innowacyjna. Pierwszy cel jest realizowany poprzez utworzenie spójnej, centralnie zarządzanej organizacji o jednolitym modelu usługowym. Drugi cel - efektywność - ma być osiągnięty dzięki: zdefiniowaniu i wdrożeniu procesów IT, monitorowaniu i optymalizacji efektywności kosztowej IT, zapewnieniu jakości usług IT zgodnie z wymaganiami oraz standaryzacji architektury IT. Cel trzeci, czyli innowacyjność, będzie osiągnięty poprzez zapewnienie elastyczności architektury IT, pozwalającej na wdrażanie nowych funkcjonalności oraz generowaniu i realizowaniu projektów IT tworzących wartość dla biznesu.
Transza pierwsza
Prace nad projektem transformacji IT rozpoczęły się pod koniec 2009 r. Do wsparcia zaproszono doradcę - firmę konsultingową Ernst and Young. Początkowo prace były poświęcone analizom stanu faktycznego i planowaniu działań oraz uszczegółowianiu koncepcji i strategii. W listopadzie 2010 r. rozpoczęto wdrażanie zmian w organizacji IT. Ten etap został podzielony na trzy fazy - transze.