Analityka zmienia reguły gry w biznesie

Duże zbiory danych to dla firmy cenny zasób, a nie kłopot - przekonuje Jim Davis, wiceprezes i dyrektor ds. marketingu SAS Institute.

Dlaczego dziś coraz częściej mówimy o Big Data?

Pojęcie "Big Data" pojawiło się jako opis problemu, przed którym stanęły przedsiębiorstwa - problemu zbyt dużej ilości zgromadzonych danych. Wiesz, że masz do czynienia z Big Data, kiedy nie możesz tych zasobów przetworzyć. Dla każdej firmy Big Data będzie nieco inaczej definiowane. Dla jednych może to być 1 mld rekordów w bazie, dla innych 100 mld. W SAS pracujemy, aby przełamać barierę związaną z przetwarzaniem danych w dużej ilości. Zjawisko Big Data nie jest przez nas traktowane jako problem, ale jako cenny zasób dla organizacji.

Motywem przewodnim SAS New Trends Forum w Warszawie była oferta SAS w obszarze High Performance Analytics...

To dla nas ważny element strategii produktowej. Mamy największy udział w światowym rynku analityki i naturalnym krokiem jest wprowadzenie naszych rozwiązań analitycznych na platformy typu high performance, aby ich użytkownicy mogli rozwiązywać problemy jeszcze szybciej. Z jednej strony chodzi o skrócenie czasu przetwarzania, z drugiej zaś o możliwość przetwarzania naprawdę dużych zbiorów danych.

Czy szybkość to jedyny argument za wdrożeniem tego typu rozwiązań?

To bardzo istotny aspekt. Jednak na wykorzystanie pełnego potencjału naszych rozwiązań pozwoli odpowiednio przygotowane wdrożenie. I nie chodzi tylko o odpowiednią infrastrukturę sprzętowo-aplikacyjną. Niezbędne jest określenie problemu, który dzięki narzędziu chcemy rozwiązać, określenie wyzwania rynkowego, któremu chcemy sprostać, i dokładne policzenie ROI. Po drugie, niezbędna jest kompetentna kadra, która uzyskane wnioski potrafi przekuć na właściwe decyzje biznesowe. Po trzecie, HPA powinno stać się elementem firmowych procesów biznesowych, a nie wyizolowanym obszarem w firmie. Warto również, angażując zarząd, budować w organizacji świadomość, w jakim celu wdrażamy HPA, jakie będą z tego zyski. Organizacja powinna być gotowa na zmiany, dzielić się danymi, porzucić silosowe myślenie.

Równie gorącym tematem jest cloud computing. Jak SAS działa w chmurze?

SAS High Performance Analytics jest dostępne w naszej chmurze obliczeniowej. W zeszłym roku zanotowaliśmy 57-proc. wzrost tego biznesu. Nie jesteśmy jednak kolejnym dostawcą SaaS. Przetwarzanie w chmurze jest domeną naszego działu Advanced Analytics Lab. Posiada on odpowiednią infrastrukturę i specjalistów w dziedzinie analityki. Każdy klient obsługiwany jest indywidualnie, w zależności od potrzeb. Nie oferujemy jednej aplikacji dla wszystkich. Rząd i firmy komercyjne zlecają nam przetwarzanie danych w zakresie wykrywania nadużyć, prania pieniędzy, CRM, marketingu, badań nad lekami. Jeszcze przed kilkoma laty było nie do pomyślenia, że sektor finansowy, farmaceutyczny czy publiczny sięga po zewnętrznego partnera przy przetwarzaniu danych. Nasza oferta chmurowa była wcześniej ograniczona do terenu USA. Teraz jesteśmy zdecydowani działać na całym świecie i gotowi postawić tego typu centrum tam, gdzie będą tego potrzebować klienci.

Kolejny trend: mobilność. Jaką rolę odgrywa w analityce?

Mobilność na rynku stosowana jest dwojako. Z jednej strony jest to dostarczanie menedżerom informacji zarządczej na urządzenia mobilne, z drugiej strony mamy aplikacje do pracy z danymi, przygotowane specjalnie na mobilne platformy. O tym, co potrafią mobilne rozwiązania będą decydować systemy analityczne znajdujące się w firmowym centrum danych. Istotną rolę odegrają superszybkie sieci bezprzewodowe 4G/LTE, które umożliwią dostęp do danych bez konieczności pobierania ich na mobilne urządzenia. To pozwoli ograniczyć ryzyko i wątpliwości związane z bezpieczeństwem.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200