Producent BlackBerry szuka strategicznych alternatyw

Przedstawiciele koncernu Research In Motion przyznali, że pierwszy kwartał trwającego od marca roku finansowego najpewniej zostanie zamknięty stratą. W ratowaniu finansów spółki pomóc ma m.in. poszukiwanie nowego modelu biznesowego. Niewykluczone, że RIM zdecyduje się licencjonować prawo do wykorzystania rozwiązań stworzonych na potrzeby urządzeń BlackBerry.

Chociaż szczegółowe informacje na temat kwartalnych wyników finansowych kanadyjskiego koncernu mają zostać ujawnione pod koniec czerwca, to przedstawiciele RIM już teraz przyznają, że będzie to najpewniej kolejny kwartał zakończony ujemnym wynikiem finansowym. Poprzedni, trwający od grudnia 2011 do końca lutego 2012 roku, kwartał firma zamknęła stratą rzędu 125 mln USD. Z oficjalnego komunikatu prasowego wynika, że ewentualna strata może być wynikiem nasilającej się walki konkurencyjnej z producentami telefonów pierwotnie skoncentrowanych na rynku konsumenckim. Według analityków IDC na rynku urządzeń klasy smartphone RIM przegrywa konkurencją z firmami takimi jak Samsung, Apple i Nokia. Pod koniec pierwszego kwartału br. spółka dysponowała udziałem rynkowym na poziomie 6,7 proc. To niemal dwukrotnie mniej niż przed rokiem.

Poinformowano również o podejściu działań zmierzających do optymalizacji strategii finansowania koncernu. W tym zakresie kanadyjski koncern skorzysta ze wsparcia koncernów finansowych J.P. Morgan i RBC Capital Markets. Rozważane scenariusze zakładają m.in. możliwość sprzedaży licencjonowania praw do wykorzystywania systemu operacyjnego BlackBerry OS oraz zasadniczej zmiany modelu biznesowego firmy. Dodatkowo planowane jest zmniejszenie zatrudnienia. W skali świata kanadyjski koncern zwolni przynajmniej 2 tys. osób, co stanowi ok. 12 proc. obecnego zatrudnienia.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200