Mobilność pobudza kawowy biznes

Oprogramowanie mobilne gwarantuje firmie Tchibo Warszawa szybki przepływ informacji na temat cen, skuteczności promocji, kanałów sprzedaży i działań konkurencji.

METRYCZKA

Firma: Tchibo Warszawa

Branża: FMCG

Produkty: kawa, produkty użytkowe

Zatrudnienie: ponad 550 osób

Zatrudnienie w dziale IT: 3 osoby

Przychody w 2011 roku: 583 691 tys. zł

NAJWAŻNIEJSZE SYSTEMY

SAP ERP oraz systemy przeznaczone do konkretnych zadań (np. EBI)

Marka Tchibo jest znana na polskim rynku od ponad 20 lat. Kawy niemieckiego producenta są dostępne w sklepach wielkopowierzchniowych i w mniejszych placówkach handlowych.

Sprzedaż kawy to niejedyne źródło przychodów Tchibo. Coraz ważniejszą część biznesu stanowią przychody ze sprzedaży produktów użytkowych. Jest ona prowadzona za pośrednictwem sklepu internetowego oraz, liczącej około 50 punktów sprzedaży, sieci sklepów Tchibo w całej Polsce.

Stały dopływ informacji...

Do zarządzania sprzedażą prowadzoną w ramach sklepów działających pod marką Tchibo wykorzystywane są funkcje systemu SAP ERP. W dystrybucji kawy do punktów handlowych działalność koncernu na terenie Polski wspierają narzędzia firmy Asseco Business Solutions.

Od 2004 r. firma korzysta z systemu Asseco Mobile Preselling. Działające na urządzeniach klasy palmtop oprogramowanie stosowane jest do analizy rynku, w tym monitorowania cen i działań konkurencji. Wspomaga realizację promocji sprzedażowych, zarządzanie materiałami marketingowymi i polityką cenową. "System pozwala na realizację dowolnych zadań, jakie firma stawia przed swoimi pracownikami w zakresie obsługi sklepów detalicznych - począwszy od zbierania zamówień, przez monitorowanie parametrów jakościowych sprzedaży, aż po zarządzanie celami sprzedaży" - zapewnia Rafał Szkudlarek, administrator systemów wsparcia sprzedaży w firmie Tchibo Warszawa. Narzędzia mobilne wydatnie wspomagają proces gromadzenia najważniejszych informacji dotyczących sprzedaży i dystrybucji towarów.

Informacje z urządzeń przenośnych są przesyłane na serwery Asseco Business Solutions w dowolnym momencie w ciągu dnia, stąd za pomocą aplikacji zarządczej Tchibo ma dostęp do danych. Taka częstotliwość pozwala na śledzenie realizacji celów sprzedażowych i jakościowych oraz podejmowanie decyzji korygujących. Wykorzystanie odrębnego, ale częściowo zintegrowanego z systemem ERP oprogramowania wspierającego zespół pracowników terenowych gwarantuje elastyczność działania. "Używane przez nas rozwiązania można uznać za standard stosowany przez większość średnich i dużych firm działających na rynku FMCG i dystrybucji. Użycie aplikacji mobilnych umożliwia szybsze i tańsze zarządzanie, ciągłymi w tych sektorach, zmianami niż w przypadku użycia modułu systemu ERP" - twierdzi Rafał Szkudlarek.

... zamiast listów i faksów

Oprogramowanie mobilne gwarantuje sprawny przepływ informacji dotyczących cen, skuteczności akcji promocyjnych, potencjału kanałów sprzedaży i sklepów, a także działań podejmowanych przez konkurentów. Ułatwia zarządzanie zapasami kawy u dystrybutorów. "Tchibo Warszawa używa systemów mobilnych od ośmiu lat. Trudno sobie wyobrazić, że kiedyś mogło być inaczej" - mówi Rafał Szkudlarek. Przyznaje, że przed uruchomieniem dedykowanych narzędzi SFA (Sales Force Automation) proces gromadzenia informacji trwał kilka dni. Dane przesyłano do centrali faksem lub listownie. To przekładało się na wydłużenie czasu reakcji firmy na zmiany rynkowe. "Taki sposób zbierania informacji uniemożliwiał tworzenie skomplikowanych analiz" - dodaje Rafał Szkudlarek.

Oprogramowanie skutecznie wspiera zarządzanie zespołem przedstawicieli handlowych. Pracownicy zyskali stały dostęp do danych na temat relacji z dystrybutorami, zapasów i planów sprzedażowych. Z mobilnych aplikacji sprzedażowych korzystają obecnie wszyscy przedstawiciele handlowi Tchibo.

Dane do analizy

"System pozwala na realizację dowolnych zadań, jakie firma stawia przed swoimi pracownikami w zakresie obsługi sklepów detalicznych - począwszy od zbierania zamówień, przez monitorowanie parametrów jakościowych sprzedaży, aż po zarządzanie celami sprzedaży"

Rafał Szkudlarek, administrator systemów wsparcia sprzedaży w firmie Tchibo Warszawa

Na bazie systemu Connector, rozwiązania Asseco Business Solutions, w firmie Tchibo Warszawa uruchomiono mechanizmy usprawniające wymianę informacji z dystrybutorami. Zintegrowane z oprogramowaniem wspierających pracowników terenowych rozwiązanie klasy EDI (Electronic Data Interchange) pozwala w dużej mierze zautomatyzować tworzenie zamówień. Dzięki zbudowanej na bazie mechanizmów EDI integracji z systemami wspierającymi gospodarkę magazynową dystrybutorów przedstawiciele handlowi zyskali możliwość bezpośredniej kontroli stanów magazynowych.

Wykorzystanie oprogramowania Connector ułatwiło wymianę informacji z dostawcami i zwiększenie częstotliwości raportowania przy zmniejszeniu pracochłonności "Informacje od kilkudziesięciu dystrybutorów przychodzą w jednym formacie i dostęp do nich możemy liczyć w sekundach, a nie jak poprzednio - w dniach" - mówi Rafał Szkudlarek. Wcześniej zarządzanie łańcuchem dostaw kawy było realizowane za pomocą poczty elektronicznej. Zagregowanie informacji w ramach raportu trwało nawet kilka dni. Obecnie raport można uzyskać w ciągu kilku minut.

Kolejnym krokiem w rozwoju środowiska aplikacyjnego Tchibo Warszawa będzie wykorzystanie gromadzonych informacji do prowadzenia analiz na poziomie strategicznym. "Gromadzone przez nas informacje to setki tysięcy rekordów miesięcznie. Ich efektywne wykorzystanie wymaga użycia narzędzi klasy Business Intelligence, które pozwolą szybko wyciągać wnioski z tak dużej ilości informacji" - uważa Rafał Szkudlarek. Kolejnym krokiem w tworzeniu sprawnego systemu informacyjnego wsparcia sprzedaży firmy będzie rozwój narzędzi analitycznych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200