Fuzja działów w HP nie dotknie Polski?

Połączenie działów drukarek i pecetów ma pomóc HP w utrzymaniu pozycji na rynku. Nie wiadomo, czy zmieni się struktura polskiego oddziału firmy.

Porządki w HP

Oprócz połączenia działów IPG i PSG, HP ujednolica i usprawnia kluczowe funkcje biznesowe.

Globalny dział sprzedaży dołączy do nowej grupy ds. rozwiązań dla przedsiębiorstw (HP Enterprise Group), kierowanej przez Davida Donatellego, która obejmie również działy serwerów, pamięci masowych i rozwiązań sieciowych dla przedsiębiorstw (ESSN - Enterprise Servers, Storage, Networking) oraz dział usług technologicznych (Technology Services).

Nowa struktura organizacyjna ma usprawnić proces podejmowania decyzji, zwiększyć wydajność i poprawić efektywność, a jednocześnie uprościć obsługę klienta. Ponadto HP ujednolica zadania marketingowe i public relations, co ma owocować "demonstrowaniem siły jednego HP", zgodnie z hasłem "One HP".

Od ogłoszenia decyzji HP o połączeniu działów druku i przetwarzania obrazu (Imaging and Printing Group - IPG) oraz komputerowych systemów osobistych (Personal Systems Group - PSG) mijają dwa miesiące. IPG i PSG będą tworzyć dział druku i komputerowych systemów osobistych (Printing and Personal Systems Group - PPSG). Na jego czele stanie Todd Bradley, od 2005 r. wiceprezes działu PSG. Na emeryturę odchodzi Vyomesh "VJ" Joshi, twórca potęgi drukarkowego biznesu HP. Pod jego kierownictwem od 2001 r. przychody działu IPG wzrosły z 19 mld USD do 26 mld USD, a zysk z działalności operacyjnej do poziomu ok. 4 mld USD. VJ spędził w firmie 31 lat.

Rynek nie przewiduje rewolucji

"HP jest naszym kluczowym partnerem i uważnie obserwujemy wszelkie zmiany. Liczymy, że integracja działów PSG i IPG przyniesie dalsze usprawnienie działania HP i w konsekwencji także naszego biznesu z nimi" - mówi Piotr Kozłowski, PC Systems Business Unit Manager w ABC Data.

Mariusz Jaworski, prezes Incomu, działanie HP ocenia jako "ruch w kierunku oszczędności". "Dla kanału dystrybucyjnego czy resellerskiego krok HP niczego nie zmieni. Nie widzę żadnych istotnych konsekwencji dla rynku" - mówi Mariusz Jaworski. Jego zdaniem, zmiany objawią się głównie w redukcji stanowisk wewnątrz HP Polska.

Jaki jest stan zmian organizacyjnych? Paweł Polok, dyrektor generalny działu IPG w HP Polska, odsyła nas do biura prasowego firmy. "Na tym etapie procesu łączenia obu działów nie dysponujemy nowymi informacjami, dotyczącymi organizacji działu PPSG w Polsce. Będziemy je komunikować, jak się pojawią" - ucina Anna Marciniak, menedżer ds. PR w HP Polska.

Konkurencja z Apple

"Ruch HP nazwałbym powrotem do rzeczywistości. To urealnienie kosztów i wydatków - niezbędny krok w obliczu rosnącej pozycji Apple. Firmy muszą czasami zreorganizować przerośnięte struktury" - mówi Jaworski z Incomu, podpierając się przykładem Apple, który ma kilkanaście razy wyższe przychody na jednego pracownika niż inne firmy. "HP ma globalny zasięg, szerokie portfolio produktów, które mogą pomóc w konkurencji z Apple na polu konsumenckich urządzeń komputerowych. W innym przypadku, decyzja o pozbyciu się działu PC byłaby racjonalna - na razie mało kto ma szansę na dotrzymanie kroku Apple. Produkty drukujące HP mogą się z Apple dobrze uzupełniać" - twierdzi Mariusz Jaworski. Apple może stać się dla HP konkurentem na rynku korporacyjnym. "Kwestia, kiedy Apple wejdzie na rynek rozwiązań korporacyjnych, pozostaje otwarta" - uważa Jaworski.

HP wraca na pozycję lidera

Według danych firmy analitycznej Canalys, w I kw. 2012 HP odzyskało pierwsze miejsce na światowym rynku komputerów, utracone w ub.r. na rzecz Apple. Lwią część sprzedaży Apple stanowią iPady. Firma Canalys uwzględnia w statystykach komputerów osobistych również wyniki sprzedaży tabletów. Tytuł lidera HP zapewniło sobie sprzedażą wyższą o 40 tys. sztuk niż konkurent z Cupertino - wynika z szacunków Canalys. Na trzecim miejscu znalazło się Lenovo, kolejne miejsca zajęły Acer i Dell.

Canalys ocenia, że w I kw. br. rynek komputerów osobistych wzrósł o 21% do 107 mln sztuk. Sprzedaż tabletów wzrosła o 200% r/r, zainteresowanie notebookami zwiększyło się o 11%, a desktopami tylko o 8%. Szósty kwartał z rzędu słabną netbooki - ich sprzedaż spadła o 34% wobec analogicznego kwartału przed rokiem.

Z kolei IDC podaje, że rynek PC w I kw. 2012 wzrósł jedynie o 2,3%. Pierwsza piątka to: HP, Lenovo, Dell, Acer, Asus.

Pecety: piąte koło u wozu?

Połączenie działów drukarek i komputerów osobistych było jedną z pierwszych decyzji Meg Whitman, która przejęła firmowe stery we wrześniu 2011. Była szefowa eBaya postanowiła, że dział PSG pozostanie w strukturach HP. Inny plan miał jej poprzednik Léo Apotheker. Zamierzał wyodrębnić go do osobnej spółki, a następnie sprzedać.

"Zmiany organizacyjne pozwolą na połączenie dwóch obszarów działalności, w których HP jest globalnym liderem. Wierzymy, że oferując najlepsze innowacyjne rozwiązania zorientowane na klienta i dużą wydajność operacyjną, zapewnimy sukces naszym klientom, partnerom i akcjonariuszom" - przekonywała Meg Whitman w oficjalnym komunikacie wydanym 22 marca br.

Połączenie działów ma przynieść optymalizację strategii wprowadzania produktów na rynek, poprawić łańcuch dostaw i obsługę klienta. W I kw. obrachunkowym br. obroty HP spadły o 7% w porównaniu z analogicznym okresem sprzed roku. Rentowność zmniejszyła się aż o 44%. Największy spadek przychodów zanotował dział komputerów osobistych.

Rezultaty za II kw. HP ogłosi 23 maja. Podczas publikacji wyników za wcześniejsze trzy miesiące Meg Whitman skrytykowała rządy swoich poprzedników. Jej zdaniem, firma straciła elastyczność w reagowaniu na zmiany rynkowe przez źle zorganizowaną strukturę biznesową. Za obecną sytuację wini swoich poprzedników, którzy forsowali wprowadzanie zbyt dużych oszczędności.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200