Szybsze procesy, wysokie standardy
- Monika Tomkiewicz,
- 08.05.2012
Pekaes inwestuje w systemy wspierające sprzedaż, procesy biznesowe i obsługę magazynową. Dzisiaj to głównie informatyka pomaga zachować konkurencyjność na rynku usług logistycznych.
Firma: Pekaes SA
Branża: Transport, spedycja, logistyka
Produkty: FTL-INT, FTL-DOM, LTL-INT, LTL-DOM, PTL, Sprzedaż Biletów Promowych, Spedycja Morska i Lotnicza oraz obsługa Agencji Celnych, Logistyka Kontraktowa
Zatrudnienie: 725
Zatrudnienie w dziale IT: 10 osób
Przychody: 54,6 mln zł za 2011 rok
Kluczowe systemy IT
Nazwa systemu: CRM (CaRuM)
Do czego służy: Zarządzanie relacjami z klientem, wsparcie pracy Działu Handlowego
Dostawca: BCC
Nazwa systemu: SAP ERP
Do czego służy: Zarządzanie przedsiębiorstwem - moduły FI, CO, Centralna Kartoteka Klientów, FI-AA
Dostawca: SAP
Nazwa systemu: THOR - w trakcie wdrożenia
Do czego służy: TSL Produkty: FTL-INT, FTL-DOM, LTL-INT, LTL-DOM, PTL, Sprzedaż Biletów Promowych, Spedycja Morska i Lotnicza oraz obsługa Agencji Celnych
Dostawca: Comp-Win
Od pierwszego kontaktu z klientem
Uwaga firm logistycznych skierowana jest w stronę rozwiązań IT. To one pełnią rolę forpoczty w rozwoju nowoczesnych usług logistycznych. "Od listopada 2011 r. wszyscy klienci spółki są obsługiwani z wykorzystaniem nowego systemu CRM. Obejmuje wszystkie działania proklienckie, począwszy od pierwszego kontaktu, przez działania operacyjne, do obsługi posprzedażowej" - mówi Piotr Radomski, dyrektor Biura Informatyki.
Firma zdecydowała się wdrożyć autorskie rozwiązanie BCC - CaRuM. System działa, opierając się na bazie danych aktualnych klientów z firmowego systemu SAP ERP, skonsolidowanej z bazą klientów potencjalnych. Synergia pozwala na uzyskanie centralnego punktu dostępu do kompletnego profilu klienta. Połączenie obu baz jest ważne dla sprawnego świadczenia usług. Można być klientem Pekaesu w ramach jednego produktu czy usługi oraz klientem potencjalnym w ramach innego obszaru.
System SAP ERP jest dla CaRuM źródłem danych o płatnościach klientów. Raportowane mogą być dane o obrotach, płatnościach rozliczonych i nierozliczonych. Tomasz Przybył, dyrektor handlowy Pekaesu, podkreśla, że system CRM uprościł proces sprzedaży, uczynił go bardziej przejrzystym i łatwym w monitorowaniu.
Korzyści związane są też z analizą i szybkim uzyskaniem dostępu do syntetycznych informacji koniecznych do wyciągania wniosków o sytuacji rynkowej i skuteczności działań handlowych. "Dawniej analizy zajmowały dużo czasu i były obarczone dużym stopniem niepewności. Teraz są dostępne niemal po naciśnięciu odpowiedniego klawisza na klawiaturze" - mówi Tomasz Przybył.
Dla handlowców i dyrektorów
Piotr Radomski, dyrektor Biura Informatyki w PEKAES SA
"Od listopada 2011 r. wszyscy klienci spółki są obsługiwani z wykorzystaniem nowego systemu CRM. Obejmuje on swoim zasięgiem wszystkie działania proklienckie, począwszy od pierwszego kontaktu, przez działania operacyjne, do obsługi posprzedażowej".
Dyrektorzy zyskali dostęp do informacji o postępach w rozmowach z klientem i możliwość zestawienia danych o aktywnościach handlowców w formie jednolitego raportu. System umożliwia raportowanie aktywności i szans sprzedaży na poziomie firmy i w rozbiciu na handlowców i usługi.
Lepsza lokalizacja
Dla usprawnienia obsługi klientów decydujące znaczenie miało wdrożenie systemu magazynowego (WMS - Warehouse Management System). "System gwarantuje szybką i bezbłędną lokalizację przesyłek, informuje o zapasach magazynowych, pozwala efektywnie zarządzać przepływem towarów od wielu nadawców do wielu odbiorców. Dzięki dokładnym informacjom i planowemu podejściu do realizacji zadań, prace w magazynie są wykonywane w krótszym czasie i z mniejszą pracochłonnością" - tłumaczy Piotr Radomski.
System w połączeniu z procedurami działania operacyjnego daje możliwość zwiększenia obrotów bez zwiększania zatrudnienia. Pozwala na zarządzanie informacją w skali firmy i wymianę danych, na generowanie statystyk i raportów.
Migracja i system obsługi procesów biznesowych
Tomasz Przybył, dyrektor handlowy PEKAES SA
"Dawniej analizy zajmowały dużo czasu i były obarczone dużym stopniem niepewności. Teraz są dostępne niemal po naciśnięciu odpowiedniego klawisza na klawiaturze".
W obszarze systemu ERP Pekaes planuje migrację programu SAP na nową platformę sprzętowo-systemową. "Migrujemy z drogiej platformy serwerów SA/400 na platformę tanich serwerów klasy PC z systemem operacyjnym Linux SuSe Enterprise ver. 11 i bazę danych DB2 ver. 9.7, opierając się na technologii klastra wirtualnego" - mówi dyrektor Biura Informatyki.
Pekaes inwestuje w System Centralnego Repozytorium do obsługi dokumentów w postaci elektronicznej, a także w nowoczesny system BPM (Business Process Management) pomagający w zarządzaniu efektywnością. Najważniejszymi elementami obecnego systemu BPM są: moduł planistyczny, moduł raportów i analiz oraz hurtownia danych.