Szybsze procesy, wysokie standardy

Pekaes inwestuje w systemy wspierające sprzedaż, procesy biznesowe i obsługę magazynową. Dzisiaj to głównie informatyka pomaga zachować konkurencyjność na rynku usług logistycznych.

Metryczka

Firma: Pekaes SA

Branża: Transport, spedycja, logistyka

Produkty: FTL-INT, FTL-DOM, LTL-INT, LTL-DOM, PTL, Sprzedaż Biletów Promowych, Spedycja Morska i Lotnicza oraz obsługa Agencji Celnych, Logistyka Kontraktowa

Zatrudnienie: 725

Zatrudnienie w dziale IT: 10 osób

Przychody: 54,6 mln zł za 2011 rok

Kluczowe systemy IT

Nazwa systemu: CRM (CaRuM)

Do czego służy: Zarządzanie relacjami z klientem, wsparcie pracy Działu Handlowego

Dostawca: BCC

Nazwa systemu: SAP ERP

Do czego służy: Zarządzanie przedsiębiorstwem - moduły FI, CO, Centralna Kartoteka Klientów, FI-AA

Dostawca: SAP

Nazwa systemu: THOR - w trakcie wdrożenia

Do czego służy: TSL Produkty: FTL-INT, FTL-DOM, LTL-INT, LTL-DOM, PTL, Sprzedaż Biletów Promowych, Spedycja Morska i Lotnicza oraz obsługa Agencji Celnych

Dostawca: Comp-Win

Pekaes SA, polska firma logistyczna, oferuje usługi spedycyjne i logistyczne - przesyłki drobnicowe, transport pojazdów, spedycja morska i lotnicza, składowanie i dystrybucja towarów, zarządzanie zapasami, konfekcjonowanie, obsługa posprzedażowa. Przedstawiciele przyznają, że największym wyzwaniem w branży jest usprawnianie i przyśpieszanie prowadzonych operacji przy wysokich standardach obsługi.

Od pierwszego kontaktu z klientem

Uwaga firm logistycznych skierowana jest w stronę rozwiązań IT. To one pełnią rolę forpoczty w rozwoju nowoczesnych usług logistycznych. "Od listopada 2011 r. wszyscy klienci spółki są obsługiwani z wykorzystaniem nowego systemu CRM. Obejmuje wszystkie działania proklienckie, począwszy od pierwszego kontaktu, przez działania operacyjne, do obsługi posprzedażowej" - mówi Piotr Radomski, dyrektor Biura Informatyki.

Firma zdecydowała się wdrożyć autorskie rozwiązanie BCC - CaRuM. System działa, opierając się na bazie danych aktualnych klientów z firmowego systemu SAP ERP, skonsolidowanej z bazą klientów potencjalnych. Synergia pozwala na uzyskanie centralnego punktu dostępu do kompletnego profilu klienta. Połączenie obu baz jest ważne dla sprawnego świadczenia usług. Można być klientem Pekaesu w ramach jednego produktu czy usługi oraz klientem potencjalnym w ramach innego obszaru.

System SAP ERP jest dla CaRuM źródłem danych o płatnościach klientów. Raportowane mogą być dane o obrotach, płatnościach rozliczonych i nierozliczonych. Tomasz Przybył, dyrektor handlowy Pekaesu, podkreśla, że system CRM uprościł proces sprzedaży, uczynił go bardziej przejrzystym i łatwym w monitorowaniu.

Korzyści związane są też z analizą i szybkim uzyskaniem dostępu do syntetycznych informacji koniecznych do wyciągania wniosków o sytuacji rynkowej i skuteczności działań handlowych. "Dawniej analizy zajmowały dużo czasu i były obarczone dużym stopniem niepewności. Teraz są dostępne niemal po naciśnięciu odpowiedniego klawisza na klawiaturze" - mówi Tomasz Przybył.

Dla handlowców i dyrektorów

Piotr Radomski, dyrektor Biura Informatyki w PEKAES SA

"Od listopada 2011 r. wszyscy klienci spółki są obsługiwani z wykorzystaniem nowego systemu CRM. Obejmuje on swoim zasięgiem wszystkie działania proklienckie, począwszy od pierwszego kontaktu, przez działania operacyjne, do obsługi posprzedażowej".

System ułatwia pracę handlowcom, którzy za pośrednictwem aplikacji internetowej mogą wprowadzać nowych lub potencjalnych klientów i uzupełniać dane już wprowadzonych. Handlowcy mogą rejestrować swoją aktywność związaną z obsługą klienta i analizować szanse sprzedaży.

Dyrektorzy zyskali dostęp do informacji o postępach w rozmowach z klientem i możliwość zestawienia danych o aktywnościach handlowców w formie jednolitego raportu. System umożliwia raportowanie aktywności i szans sprzedaży na poziomie firmy i w rozbiciu na handlowców i usługi.

Lepsza lokalizacja

Dla usprawnienia obsługi klientów decydujące znaczenie miało wdrożenie systemu magazynowego (WMS - Warehouse Management System). "System gwarantuje szybką i bezbłędną lokalizację przesyłek, informuje o zapasach magazynowych, pozwala efektywnie zarządzać przepływem towarów od wielu nadawców do wielu odbiorców. Dzięki dokładnym informacjom i planowemu podejściu do realizacji zadań, prace w magazynie są wykonywane w krótszym czasie i z mniejszą pracochłonnością" - tłumaczy Piotr Radomski.

System w połączeniu z procedurami działania operacyjnego daje możliwość zwiększenia obrotów bez zwiększania zatrudnienia. Pozwala na zarządzanie informacją w skali firmy i wymianę danych, na generowanie statystyk i raportów.

Migracja i system obsługi procesów biznesowych

Tomasz Przybył, dyrektor handlowy PEKAES SA

"Dawniej analizy zajmowały dużo czasu i były obarczone dużym stopniem niepewności. Teraz są dostępne niemal po naciśnięciu odpowiedniego klawisza na klawiaturze".

Pekaes ma w planach kolejne wdrożenia systemów, które pomogą usprawnić pracę w pozostałych obszarach. "Chcemy wdrożyć nowy system do obsługi procesów biznesowych dla produktów FTL-INT, FTL-DOM, LTL-INT, LTL-DOM, PTL, Sprzedaży Biletów Promowych, Spedycji Morskiej i Lotniczej oraz obsługi Agencji Celnych" - mówi Piotr Radomski.

W obszarze systemu ERP Pekaes planuje migrację programu SAP na nową platformę sprzętowo-systemową. "Migrujemy z drogiej platformy serwerów SA/400 na platformę tanich serwerów klasy PC z systemem operacyjnym Linux SuSe Enterprise ver. 11 i bazę danych DB2 ver. 9.7, opierając się na technologii klastra wirtualnego" - mówi dyrektor Biura Informatyki.

Pekaes inwestuje w System Centralnego Repozytorium do obsługi dokumentów w postaci elektronicznej, a także w nowoczesny system BPM (Business Process Management) pomagający w zarządzaniu efektywnością. Najważniejszymi elementami obecnego systemu BPM są: moduł planistyczny, moduł raportów i analiz oraz hurtownia danych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200