Nokia nie radzi sobie ze spadkami sprzedaży

Mniejsze od spodziewanych były wyniki sprzedaży telefonów Nokii we wszystkich segmentach rynku. Pierwszy kwartał 2012 roku fiński koncern zamknął stratą rzędu niemal miliarda euro. Władze spółki zapowiadają przemodelowanie oferty produktowej.

W pierwszym kwartale sprzedaż fińskiego koncernu była niemal o jedną czwartą mniejsza niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. W ciągu pierwszych trzech miesięcy br. na rynek trafiło niecałe 83 mln telefonów firmy Nokia, w tym ok. 12 mln zaawansowanych urządzeń. Rok wcześniej było to odpowiednio 108,5 mln urządzeń oraz 24,2 mln telefonów klasy smartphone. Istotnie niższa od spodziewanej jest m.in. sprzedaż najtańszych telefonów na rynkach Środkowego Wschodu, Afryki oraz Chin. Według przedstawicieli firmy spadek sprzedaży jest związany z rosnącą konkurencją rynkową. Pierwszy kwartał 2012 roku Nokia zamknęła przychodami na poziomie 7,4 mln euro i stratą na poziomie 929 mln euro. Kwartalne wpływy były o 29 proc. niższe niż przed rokiem. Po pierwszych trzech miesiącach 2011 roku fiński koncern zanotował zysk netto rzędu 344 mln euro.

W lutym minął rok odkąd ogłoszona została nowa strategia rynkowa fińskiego koncernu. Zgodnie z jej założeniami Nokia ma koncentrować się przede wszystkim na strategicznej współpracy z firmą Microsoft oraz sprzedaży telefonów opartych na oprogramowaniu Windows Phone. Sprzedaż takich urządzeń rośnie jednak stosunkowo powoli. W pierwszym kwartale br. na rynek trafiło ok. 2 mln, opartych na platformie Windows Phone, telefonów linii Nokia Lumia. Ciągle prowadzone są też prace mające na celu ograniczenie kosztów działalności oraz podniesienie efektywności najważniejszych procesów biznesowych. Planowane są też m.in. zmiany w zakresie oferty telefonów komórkowych, ich funkcjonalności, a także zwiększenie nakładów na promocję. Inwestycje mają koncentrować się głównie na rozwoju oferty urządzeń opartych na systemie Windows Phone.

Zobacz również:

  • Nokia rozszerza produkcję w USA
  • Nokia i Apple podpisały umowę regulującą kwestię licencji
W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200