Gartner: Rynek tabletów w 2012 roku dwukrotnie większy niż rok wcześniej

Analitycy prognozują, że do końca roku na rynek trafi niemal 120 mln tabletów. W ujęciu ilościowym niemal dwie trzecie rynku kontrolować będzie firma Apple.

Zdaniem ekspertów firmy Gartner w 2012 roku nabywców znajdzie ok. 118,9 mln urządzeń klasy tablet. To wartość dwukrotnie większa niż wyniki sprzedaży za miniony rok. W 2011 roku sprzedaż tabletów przekroczyła 60 mln urządzeń. Według prognoz dominującą pozycję rynkową zachowa koncern Apple. Tegoroczna sprzedaż tabletów iPad ma przekroczyć 73 mln sztuk. Oznacza to, że Apple będzie kontrolował ok. 61,4 proc. rynku. To o niecałe 5 proc. mniej niż pod koniec 2011 roku. Z kolei na urządzenia wykorzystujące system operacyjny Google przypadać ma ok. 32 proc. rynku, o 3 proc. więcej niż w grudniu minionego roku.

Stosunkowo niewielki udział urządzeń opartych na środowisku Android ma być efektem nadmiernej fragmentaryzacji rynku. Zdaniem ekspertów na sprzedaży tabletów wykorzystujących system operacyjny Google negatywnie odbija się relatywnie ograniczona liczba zaawansowanych aplikacji, będących odpowiednikiem tych, dostępnych na tabletach Apple. Według analityków rozwojowi takich aplikacji nie sprzyja m.in. zróżnicowanie układów graficznych wykorzystywanych w urządzeniach pracujących pod kontrolą oprogramowania Android. Jednocześnie największym producentem tabletów opartych na środowisku Google ma być firma Samsung. Drugą pozycję - głównie dzięki wprowadzeniu na rynku międzynarodowe tabletów Kindle Fire - zajmować ma koncern Amazon.

Zobacz również:

  • Nadchodzą nowe tablety od Apple
  • Użytkownicy Androida mogą się wkrótce zdziwić
  • Android 15 jest już dostępny w wersji beta

Eksperci spodziewają się również utrzymania wysokiej dynamiki wzrostu sprzedaży tabletów w kolejnych latach. W 2016 roku światowa sprzedaż tabletów ma sięgnąć 369 mln sztuk. Analitycy spodziewają się też, że pod koniec br. ok. 4,1 proc. rynku tabletów należeć będzie do tabletów pracujących pod kontrolą oprogramowania firmy Microsoft.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200