Cisco i rosnąca konkurencja

Światowy gigant z San Jose (USA) od lat piastuje pozycję lidera wśród dostawców rozwiązań sieciowych dla firm. Walka o wpływy na cennym, korporacyjnym rynku przybiera jednak coraz bardziej agresywną formę, co powoduje, że Cisco rośnie potężna konkurencja. Eksperci wskazują, że największe zagrożenie może nadejść z Azji (Huawei Technologies). W kolejce ustawiają się również inni, globalni gracze (HP, Juniper, Microsoft).

Ubiegły rok był dla Cisco okresem zmian i restrukturyzacji. W kwietniu 2011 r. John Chambers, prezes i dyrektor wykonawczy koncernu, przyznał, że firma straciła jasną ścieżkę rozwoju i w sposób bezpośredni wpłynie to na pracowników. W celu obniżenia rocznych kosztów operacyjnych o 1 mld USD podjęto decyzje o znacznej redukcji zatrudnienia i pozbyciu się jednej z fabryk.

Pogarszające się wyniki finansowe, brak jasnej strategii działań, zwiększające się udziały konkurentów i konieczność skonfrontowania się ze zmieniającym się rynkiem sieciowym (przede wszystkim wzrost popytu na usługi chmurowe - cloud computing) skłoniły niektórych analityków do opinii, iż może być to początek końca obecnej struktury zarządu Cisco.

Spekulacje te nie znalazły dotychczas żadnego potwierdzenia w rzeczywistości. Łatwiejsze do interpretacji i przewidywań wydają się być systematycznie publikowane raporty konkurentów Cisco, wyraźnie wskazujące na tendencje segmentu sieciowego.

Według wielu analityków najpoważniejszym pretendentem do zajęcia drugiej pozycji na podium producentów rozwiązań sieciowych dla przedsiębiorstw, staje się chiński koncern Huawei. W 2010 r. uzyskał on przychody ze sprzedaży produktów klasy korporacyjnej na poziomie 2 mld USD. Firma chce, aby do 2015 r. zwiększyły się one do 15 mld. Wówczas na polu rozwiązań dla segmentu enterprise, Huawei bezpośrednio konkurowałoby z Cisco.

Chiński dostawca rozwija się w bardzo szybkim tempie, dostarczając obecnie całą gamę produktów i aplikacji sieciowych (serwery, routery, przełączniki, systemy Unified Communications, wideokonferencje, WLAN). W ubiegłym roku koncern otworzył centrum R&D w Santa Clara (USA), chcąc zwiększyć swoje szanse na rynku amerykańskim.

Najbliższe lata pokażą czy przywiązanie największych korporacji do rozwiązań Cisco będzie silniejsze od racjonalnych przesłanek skłaniających do rozważenia oferty chińskiego dostawcy. Eksperci przekonują, że przebicie się Huawei na amerykańskim rynku jest kluczowe z punktu widzenia globalnych interesów tego producenta.

Nieustannie trwa również walka innych dostawców o zmniejszenie dominacji Cisco w poszczególnych segmentach rynku sieciowego. Według danych Infonetics Research, w 2011 r. HP podwoiło sprzedaż swoich routerów klasy korporacyjnej. W tym samym czasie Cisco straciło kilka punktów procentowych, choć nie należy zapominać, że koncern wciąż dysponuje udziałami na poziomie 75%. HP, kosztem Cisco, odnotowało ponadto znaczący wzrost na rynku przełączników ethernetowych do centrów danych.

Entuzjaści rychłej detronizacji giganta z San Jose będą musieli uzbroić się w cierpliwość. Choć nic nie trwa wiecznie, to trudno oczekiwać, że obraz rynku sieciowego szybko się zmieni. Z pewnością jednak dla Cisco nadeszły trudniejsze czasy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200