SSD: stan obecny i przyszłość

Ostatnio szybko rośnie popularność pamięci masowych wykorzystujących układy flash i pojawiają się opinie, że wkrótce zastąpią one matryce z klasycznymi dyskami. Jednak takie sądy wydają się przedwczesne, a przyszłość SSD budzi kontrowersje zarówno biznesowe, jak i techniczne.

Półprzewodnikowe dyski SSD od kilku lat znajdują zastosowanie w pamięciach masowych. Ich głównymi zaletami jest wyższa - w porównaniu z klasycznymi napędami - wydajność, która nie jest ograniczana przez mechaniczne elementy konstrukcji czy energooszczędność. Największą barierę dla popularyzacji stanowi wysoka cena, zwłaszcza w przypadku dysków SSD przeznaczonych do zastosowań w profesjonalnych pamięciach masowych wykorzystywanych w biznesie.

Polecamy Szyfrowane dyski SSD chronią dane na firmowych laptopach

Jednak według prognoz IDC, średnie ceny układów flash spadną znacznie poniżej 1 USD/GB już w drugiej połowie 2012 r., co spowoduje istotne zwiększenie popytu na tego typu pamięci zarówno na rynku konsumenckim, jak i biznesowym. Dla porównania, w 2011 r. średnia cena wynosiła 1,56 USD/GB. Dlatego też analitycy IDC przewidują, że w ciągu kilku lat może nastąpić szybki wzrost zastosowań pamięci SSD, z jednej strony, w serwerach i pamięciach masowych wykorzystywanych w firmach i korporacjach, a z drugiej - w konsumenckich urządzeniach mobilnych.

W krótkiej perspektywie na wzrost popularności SSD wpływ ma też zmniejszenie podaży i wzrost cen klasycznych dysków, wywołane ubiegłorocznymi powodziami w Tajlandii, gdzie znajduje się wiele fabryk produkujących tego typu napędy. Ta klęska żywiołowa nie dotknęła producentów pamięci flash, bo większość ich zakładów produkcyjnych jest zlokalizowana w Korei Południowej i Japonii. Ograniczona podaż dysków magnetycznych spowodowała, że producenci sprzętu komputerowego szukają dla nich alternatywy, a pamięci SSD w naturalny sposób mogą wypełnić tę lukę.

Dlatego też rok 2011 okazał się rekordowy pod względem sprzedaży SSD, która wzrosła o 105%, do poziomu 5 mld USD (z 2,4 mld USD w 2010 r.). Jednocześnie IDC przewiduje, że do 2015 r. sprzedaż dysków SSD będzie wzrastała średnio o 51,5% rocznie.

Polecamy 19 błędów w zarządzaniu IT

Należy jednak podkreślić, że ceny podawane przez IDC nie dotyczą korporacyjnych modeli SSD. W tym przypadku iSuppli i Objective-Analysis szacują średnią cenę za 1 gigabajt na poziomie 17 USD w 2011 r. Prognozują jednocześnie, że w tym roku spadnie ona do 12 USD/GB, a do 2015 r. zmniejszy się do 5 USD/GB. Z kolei według ocen Forrester Research, obecnie dyski SSD z układami SLC flash kosztują ok. 9 USD/GB, a modele wykorzystujące MLC - 3 USD/GB. Na rynku pojawiły się też półprzewodnikowe układy typu MLC przeznaczone do zastosowań profesjonalnych, określane jako eMLC (enterprise MLC), które mają ok. 20% wyższą cenę od standardowych MLC oraz trwałość zbliżoną do układów SLC. Dla porównania, cena dysków FC lub SAS klasy korporacyjnej wynosi 50-60 centów/GB.

Jednak w opinii niektórych specjalistów, dyski SSD nie wejdą szybko do powszechnego użytku i w najbliższych latach wciąż pozostaną rozwiązaniem niszowym, które będzie tylko uzupełniać pamięci wyposażone w dyski klasyczne. Pesymiści przytaczają argumenty zarówno biznesowe, jak i techniczne.

Warto też dodać, że popularne określenie dysk SSD (Solid-State Drive) dotyczy tylko niektórych dostępnych na rynku rozwiązań pamięci masowej wykorzystującej półprzewodnikowe układy flash. Architektura dysków SSD została opracowana jako rozszerzenie dla klasycznych dysków - te same wymiary fizyczne i interfejsy ułatwiają bowiem instalację i nie wymagają zasadniczych zmian w konstrukcji komputerów PC, serwerów lub macierzy pamięci masowej. Choć zachowanie takiej zgodności jest wygodne, to z technicznego punktu widzenia budzi wątpliwości, bo ogranicza możliwość uzyskania wysokiej wydajności. Dlatego też ostatnio widać popularyzację innego rozwiązania - kart pamięci flash z interfejsami PCIe. Są one stosowane w serwerach, których producenci chwalą się rekordowymi parametrami pod względem wydajności przetwarzania danych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200