IDC prognozuje duży wzrost sprzedaży tabletów w roku 2012

Popyt na tablety w IV kwartale 2011 r. wzrósł aż o 155%! W tym okresie ich sprzedaż wyniosła ok. 28,2 mln sztuk podaje International Data Corporation (IDC). W całym roku było to 68,7 mln sztuk.

W oparciu o prognozy dotyczące zamówień na nowego iPada oraz planowane premiery innych tego typu produktów w roku 2012, IDC zwiększyło prognozy sprzedaży tabletów w tym roku z 87,7 mln sztuk do 106,1 mln sztuk.

Pomimo imponującego debiutu tabletu firmy Amazon.com, który sprzedał już 4,7 mln Kindle Fire, Apple nadal odnotowuje silny wzrost sprzedaży w tym kwartale, w tym przedsprzedaży na najnowszą wersję iPada. Sam Apple sprzedał w ubiegłym, czwartym kwartale roku 2011 15,4 mln sztuk swojego tabletu. Dla porównania sprzedaż z III kwartału to wynik 11,1 mln sztuk.

Zobacz również:

  • Nadchodzą nowe tablety od Apple
  • Poprawki błędów od Apple - iOS/iPadOS i visionOS zaktualizowane
  • Yandex pod kontrolą Kremla

Apple ma dominującą pozycję na światowym rynku tego typu rozwiązań z udziałem na poziomie 54,7% w IV kwartale 2011 r. Choć zmniejszył się on z 61,5% w III kwartale ubiegłego roku. Amazon.com uplasował się na 2. pozycji z 16,8 proc. udziałem. W czwartym kwartale Kindle Fire niemal w całości został sprzedany na terenie Stanów Zjednoczonych.

Trzecie miejsce należy do Samsunga, który zwiększył udział z 5,5% (III kwartał) do 5,8% (IV kwartał). Jednocześnie - pomimo zwiększonego zapotrzebowania - nowy Nook Tablet firmy Barnes&Noble odnotował spadek z 4,5% do 3,5% udziału w rynku i zajął 4. miejsce pod względem sprzedaży. Pandigital zamyka zaś pierwszą piątkę najpopularniejszych tabletó1) z 2,5 proc. udziałem (2,9% kwartał wcześniej).

Jak komentuje IDC, dobrze sprzedawały się jednak produkty we wszystkich cenach, włączając w to cały asortyment rozwiązań Apple iPad, gdzie ceny zaczynają się od 499 USD, po propozycję prostych tabletów Pandigital działających na Adroidzie w cenie od 120 USD, czy Amazon Kindle Fire za 199 USD.

"Sukces lidera na rynku Apple jest jednak szczególnie wart uwagi, gdyż firma odnotowała całkowity wzrost sprzedaży o prawie 111% w porównaniu z IV kwartałem 2010 roku" - komentuje Tom Mainelli, dyrektor ds. badań IDC Mobile Connected Devices. Rozwiązania oparte na platformie Android także odnotowały silny wzrost, choć w dużej mierze za sprawą sukcesu Amazon Kindle Fire. Trzeba jednak zauważyć, że to rozwiązanie działa na niestandardowej wersji systemu operacyjnego firmy Google.

IDC prognozuje duży wzrost sprzedaży tabletów w roku 2012

Rynek tabletów z podziałem na platformy

Android zwiększył swój udział w rynku z 32,3% w III kwartale 2011 r. do 44,6% w kwartale czwartym. W rezultacie udział iOS spadł z 61,6% do 54,7%. Natomiast udział systemu operacyjnego Blackberry spadł z 1,1% do 0,7%, a WebOS - który w III kwartale 2011 r. posiadał jeszcze 5 proc. udział - praktycznie do zera.

IDC oczekuje dalszego zwiększenia udziału na rynku światowym Androida kosztem iOS. "Apple utrzyma pozycję dominującą, jeśli chodzi o wielkość sprzedaży. Zwiększająca się jednak liczba firm proponujących tańsze tablety oparte na Adroidzie, oznacza że Google OS wyprzedzi Apple iOS w udziale na rynku światowym może już w roku 2015" - mówi Tom Mainelli.

Czwarty kwartał to także szybki wzrost na rynku sprzedaży czytników e-booków. Ich sprzedaż wyniosła w tym okresie 10,7 mln sztuk. Dla porównania w III kwartale 2011 r. sprzedano ich 6,5 mln sztuk. Daj to wzrost z kwartału na kwartał o 64,6%, a w ujęciu rocznym o 64,3%. Jako głównych graczy IDC na rynku e-czytników firma wymienia: Amazon.com, Barnes&Noble i Kobo.

"Wydawcy spoza Ameryki Północnej dopiero zaczynają przekonywać się do idei e-booków. Kiedy Amazon i inni przekonają właścicieli tego dorobku, do formatu cyfrowego, możemy spodziewać się prawdziwej ekspansji e-booków w tych regionach" - komentuje Tom Mainelli.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200