Mobilna firma: nigdy nie było tak dobrze

Trzech na pięciu pracowników korporacji przyznaje, że nie potrzebuje biura, by dobrze wykonywać swoje obowiązki. Można uznać to za efekt zarówno dojrzałości technologii szerokopasmowego dostępu do sieci - przede wszystkim mobilnego (HSPA, HSPA+), jak i wysokiej podaży zaawansowanych smartfonów. Niemal 80% pracowników wysyła i odbiera służbowe maile za pomocą tych urządzeń. Stale rosnąca liczba aplikacji biznesowych dedykowanych smartfonom dodatkowo zwiększa ich użyteczność. Pełni funkcjonalności mobilnego pracownika dopełniają coraz bardziej wydajne tablety.

Zdalnie i wydajnie

Brak pełnej kontroli nad pracownikiem, to jeden z głównych powodów niechęci pracodawców do uelastycznienia formy i metody wykonywania obowiązków przez zatrudnionego. Najnowsze analizy firmy iPass ("Global Mobile Workforce Report", sierpień 2011 r.) pokazują, że oddanie pracownikowi części wolności powoduje, że poświęca on swojej pracy więcej czasu, zwiększając tym samym produktywność. Zależność tą potwierdziło ponad 75% uczestników badania iPass, przeprowadzonego na grupie 3,1 tys. osób z 1,1 tys. światowych korporacji.

Wnioski z raportu prowadzą do kolejnych konkluzji, zwalczających tezę o jedynie słusznym modelu etatowej pracy biurowej. Takie postrzeganie efektywności pracy staje się anachronizmem, szczególnie, gdy weźmie się pod uwagę dostępność sieci komórkowych, smartfonów, laptopów i tabletów. Wszystkie te czynniki pozwalają pracownikom wykonywać swoje obowiązki z dala od pierwotnego miejsca pracy.

Mobilna firma: nigdy nie było tak dobrze

. Dzięki większej swobodzie ponad 75 mobilnych pracowników skłonnych jest poświęcić więcej czasu na pracę

Niemal połowa (47%) uczestników badania iPass przyznaje, że codziennie pracuje z domu, a zdecydowana większość (99%) czyni to okazjonalnie. Mobilni pracownicy często pracują podczas podróży (88%) czy pobytu w restauracjach lub barach (84%). Chętnie wykorzystują stale rozbudowywaną sieć hot-spotów, gdzie uzyskują dostęp do szybszych połączeń (77%).

Trzy czwarte respondentów praktycznie nie rozstaje się ze smartfonami, choć dla większości jest to wygodny sposób nie tylko na załatwienie spraw służbowych, ale i na aktywność stricte prywatną. Podobne zależności można odnieść do wykorzystywania tabletów, które coraz częściej stają podstawowym wyposażeniem mobilnego pracownika.

Operatorzy wspierają mobilność

Efektywność i zadowolenie z pracy osób wykonujących swoje obowiązki poza siedzibą przedsiębiorstwa w znacznym stopniu zależy od dostępności szerokopasmowych sieci komórkowych. Ich szybki rozwój pozwala na utrzymywanie stałej łączności zarówno z siecią firmową, jak i z klientem. Operatorzy chętnie inwestują w rozwój własnej infrastruktury, mając świadomość, że największe zyski będą generować usługi przesyłania danych, a nie tradycyjne połączenia głosowe.

Wśród szerokopasmowych mobilnych technologii dostępowych duże nadzieje wiąże się z inwestycjami w sieci 4G/LTE (Long Term Evolution). Teoretyczne przepustowości kanału łącza "w dół" (do użytkownika) sięgają w tej technologii 326 Mb/s. Dokładając do tego minimalne opóźnienia sygnału i szerokie pasmo powrotne (w kierunku stacji bazowej - do 50 Mb/s), klienci sieci następnej generacji będą w stanie bezproblemowo korzystać z udogodnień znanych dotychczas wyłącznie z sieci stacjonarnych (np. wideokonferencje HD, transmisje online, gry interaktywne).

Tablety - czy wiesz, że:

• Przez długi czas trwały spory w kwestii przydatności biznesowej tabletów. Od chwili premiery iPada minęły ponad 2 lata - obecnie 90% firmy z listy Fortune 500 używa tabletów Apple’a lub przeprowadza testy.

• Według danych Informa Telecoms & Media, w 2015 r. sprzedaż tabletów wzrośnie do 230 mln sztuk (20 mln sztuk w 2010 r.). W tym czasie urządzenia oparte na systemie Google Android zrównają się popularnością z iPadami (sprzedaż odpowiednio: 87 mln sztuk do 90 mln).

• Jednym z ważnych graczy na rynku tabletów stała się spółka Amazon, producent urządzenia Kindle Fire. Według opinii niektórych specjalistów, może to być pierwszy tablet, który ma szansę zagrozić rynkowej dominacji iPadów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200