Analizy biznesowe zbyt rzadko przekładają się na wiążące decyzje

Z badania przeprowadzonego w Stanach Zjednoczonych wynika, że tylko nieliczne firmy w praktyce wykorzystują posiadane narzędzia analityczne w procesach decyzyjnych. W wielu firmach rozwiązania Business Intelligence nadal pełnią rolę drugorzędnych narzędzi, informacje są przetwarzane w sposób ręczny, zaś wyniki analiz biznesowych rzadko przekładają się na wiążące decyzje.

Wyniki badania przeprowadzono na zlecenie amerykańskiej firmy Tableau Software pozwalają sądzić, że w większości firm brakuje rzeczywistego umocowania narzędzi analitycznych w strukturach zarządu. Mimo posiadania narzędzi informatycznych ułatwiających tworzenie wielowymiarowych analiz i rozbudowanych raportów w wielu organizacjach gros działań związanych z obróbką informacji biznesowych jest realizowany w sposób ręczny. Same wyniki analiz często nie mają większego wpływu na ostateczne decyzje biznesowe. Niemal 41 proc. ankietowanych na zlecenie Tableau Software przyznaje, że w ich firmach wyniki analiz biznesowych mają stosunkowo niewielki wpływ na prowadzoną działalność. To z kolei przekłada się na stosunkowo niską popularność narzędzi BI w praktycznych zastosowaniach. Taki sam odsetek badanych ma obojętny stosunek do rozwiązań klasy Business Intelligence. Aż 12 proc. uczestników badania twierdzi, że poczynione inwestycje w rozwiązania z zakresu analityki biznesowej nie przekładają się na prowadzoną działalność. W badaniu ankietowym wzięli udział przedstawiciele kadry kierowniczej z ponad 250 firm różnej wielkości.

Zdaniem przedstawicieli firmy Tableau w większych organizacjach biznesowych nad zarządzaniem, eksploracją i analizą informacji biznesowych czuwa zespół liczący średnio siedem osób. Eksperci twierdzą, że w wielu przypadkach ich rolę mogłyby przejąć narzędzia informatyczne. Wymaga to jednak zmian w sposobie organizacji procesów biznesowych oraz popularyzacji raportów i kokpitów menedżerskich wśród kadry menedżerskiej.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200