Wizja Michała Boniego na temat informatyzacji i społeczeństwa informacyjnego
- Adam Jadczak,
- 15.02.2012, godz. 09:54
Informacja Ministra Administracji i Cyfryzacji o kierunkach planowanych działań w zakresie informatyzacji i rozwoju społeczeństwa informacyjnego ma być dyskutowana na dzisiejszym (15 lutego) posiedzeniu Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.
Dokument ten został opublikowany na blogu Janusza Piechocińskiego. Poniżej publikujemy jego pełną treść.
Dokumenty strategiczne wyznaczające kierunki działań w zakresie informatyzacji i rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
Zobacz również:
Zagadnienia dotyczące społeczeństwa wskazane w obszarach - CZŁOWIEK, GOSPODARKA, PAŃSTWO Strategii rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013 w związku z reformą systemu prowadzenia polityki rozwoju zostały ujęte w Strategii Rozwoju Kapitału Społecznego, Strategii Rozwoju Zasobów Ludzkich, Strategii Efektywności i Innowacyjności Gospodarki (w zakresie infrastruktury telekomunikacyjnej, w tym rozwoju sieci nowej generacji) oraz Strategii Sprawne Państwo .
Priorytetowe kierunki interwencji w obszarze rozwoju społeczeństwa informacyjnego zawarte w średniookresowej Strategii Rozwoju Kraju 2020 obejmują przede wszystkim zapewnienie powszechnego dostępu do Internetu, upowszechnienie wykorzystania technologii cyfrowych i zapewnienie odpowiedniej jakości treści i usług cyfrowych.
Wdrożenie sprzyjających warunków dla uzyskania prorozwojowego impetu cyfrowego wskazano wśród 25 kluczowych decyzji niezbędnych do osiągnięcia wizji określonej w Długookresowej Strategii Rozwoju Kraju Trzecia fala nowoczesności.
Istotny wpływ na kształtowanie polityki rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce mają również zapisy Europejskiej Agendy Cyfrowej, jednej z siedmiu inicjatyw przewodnich strategii Europa 2020. Jej głównym celem jest wykorzystanie potencjału TIK na rzecz wzrostu gospodarczego oraz poprawy jakości życia obywateli. W dokumencie w 8 obszarach interwencji wskazane zostały cele szczegółowe, plany Komisji Europejskiej oraz zalecenia konkretnych działań dla krajów członkowskich.
W czasie, gdy zasoby środków publicznych są bardzo ograniczone, technologie informatyczne mogą pomóc sektorowi publicznemu w opracowaniu innowacyjnych sposobów świadczenia obywatelom usług, przy jednoczesnym zwiększeniu efektywności i zmniejszeniu kosztów. Aby wykorzystać ten potencjał Komisja Europejska ogłosiła Europejski plan działań na rzecz administracji elektronicznej na lata 2011-2015 (Technologie informacyjno-komunikacyjne w służbie inteligentnej, zrównoważonej i innowacyjnej administracji publicznej).
Aktualny stan informatyzacji i rozwoju społeczeństwa informacyjnego oraz potrzeby w tym zakresie:
Społeczeństwo Informacyjne
- Dystans Polski do średniej dla 27 państw UE w zakresie rozwoju społeczeństwa informacyjnego systematycznie zmniejsza się, jednak większość wskaźników osiąga wartości niższe od średniej unijnej.
- Najmłodsi obywatele korzystają z technologii teleinformatycznych tak samo lub czasem nawet intensywniej niż ich rówieśnicy z innych państw UE.
- Stan infrastruktury internetowej w Polsce charakteryzuje się niedostatecznym rozpowszechnieniem łączy szerokopasmowych oraz niską przepływnością.
- Ponad połowa gospodarstw domowych bez dostępu do Internetu, nie ma go z braku potrzeby, a 30% z braku kompetencji informatycznych.
- Wykluczanie cyfrowe zarówno pod postacią braku dostępu do Internetu, niekorzystania z niego, jak i braku umiejętności informatycznych obejmuje w pierwszym rzędzie osoby z gospodarstw domowych o najniższych dochodach, grupy wiekowej 55+, osoby z wykształceniem niższym i nieaktywne zawodowo.
- Poziom umiejętności cyfrowych wśród mieszkańców Polski jest często niższy niż przeciętnie w UE, podobnie zresztą jak zainteresowanie szkoleniami w tym zakresie. Polska ma też niezbyt wysoki odsetek specjalistów w obszarze teleinformatyki wśród ogółu pracujących.
- Z usług e-administracji korzysta 28% społeczeństwa (przy 42% w UE) głównie z powodu wąskiej oferty i zbyt niskiego stopnia zaawansowania usług, gdyż często załatwienie całości sprawy drogą elektroniczną jest niemożliwe.