Inwentaryzacja zasobów IT to tylko początek
- Piotr Waszczuk,
- 14.02.2012
Systemy do zarządzania oprogramowaniem pozwalają na optymalizację inwestycji w rozwiązania IT oraz zabezpieczenie interesów firmy w zakresie zapisów umów licencyjnych.
Jednym z bardziej kompleksowych, dostępnych na rynku narzędzi wspierających zarządzanie korporacyjnymi środowiskami informatycznymi jest platforma HP Business Service Management. Oprogramowanie łączy w sobie szereg narzędzi wspierających zarządzanie infrastrukturą informatyczną - począwszy od warstwy sieciowej, przez sprzętową, aż po środowisko aplikacyjne, sięgając także kwestii jakości usług świadczonych za ich pomocą. Z przeznaczonego głównie dla największych organizacji środowiska narzędziowego korzystają instytucje finansowe i operatorzy telekomunikacyjni. W zakresie zarządzania oprogramowaniem platforma HP Business Service Management wspiera kontrolę nad funkcjonowaniem systemów operacyjnych, baz danych, aplikacji warstwy pośredniej i systemów biznesowych. Obsługiwane są liczne rozwiązania open source i środowiska zwirtualizowane. Narzędzia wchodzące w skład środowiska HP BSM umożliwiają również automatyzację testowania wydajności aplikacji, a także zarządzanie konfiguracją aplikacji i sprzętu oraz administrowanie licencjami, w tym kontraktami na wsparcie techniczne czy gwarantowane SLA.
"Zarządzanie oprogramowaniem w firmie to kwestia świadomego podejścia do inwestycji w IT. W wielu firmach nadal panuje chaos, jeśli chodzi o rzetelność i prawdziwość informacji na temat wykorzystywanych zasobów aplikacyjnych. Brakuje również centralnych baz wiedzy" - mówi Grzegorz Filarowski, prezes firmy LOG Systems, dostarczającej rozwiązania do zarządzania aplikacjami. Niewystarczająca ilość informacji na temat oprogramowania funkcjonującego w ramach firmowego środowiska IT uniemożliwia skuteczne egzekwowanie zawartych umów z dostawcami oprogramowania oraz wewnętrznych rozporządzeń związanych z dostępem do aplikacji. Przykładem może być poziom dostępności aplikacji i usług IT. "Niemal każda firma na etapie negocjacji przywiązuje ogromną wagę do kwestii SLA, ale mało która w rzeczywistości wyciąga konsekwencje z niedotrzymania gwarancji dostępności. Szczęśliwie, takie podejście bardzo się zmienia i obecnie praktycznie w każdym sektorze widać dążenia do weryfikacji zapisów i gwarancji SLA" - twierdzi Piotr Kuljon, BSM Software Consultant w firmie HP. Lepsze zarządzanie jakością usług świadczonych dla użytkowników środowiska IT to jedno z usprawnień możliwych dzięki wykorzystaniu narzędzi kompleksowo wspierających zarządzanie aplikacjami.
Aktualizacje, licencje, dostęp
Możliwość scentralizowania i zautomatyzowania działań związanych z gromadzeniem wiedzy na temat rzeczywistej konfiguracji sprzętu oraz oprogramowania to nieocenione ułatwienie dla procesów inwentaryzacji. Ułatwieniem widocznym w pierwszej kolejności jest oszczędność czasu wynikająca z możliwości automatyzacji działań związanych z gromadzeniem precyzyjnych informacji na temat aplikacji zainstalowanych na stacjach roboczych oraz możliwość śledzenia zmian związanych z oprogramowaniem działającym w firmie. "Informacje na temat skali wykorzystania poszczególnych aplikacji są podstawą do wprowadzenia optymalnej polityki w zakresie licencji.