Pojedynek smartfonów i mobilnych OS-ów

Ubiegły rok bezsprzecznie należał do systemu Google Android. W ciągu kilku lat udziały rynkowe tej mobilnej platformy przekroczyły 50%. Mimo to - zdaniem wielu specjalistów - wzorem smartfona pozostaje iPhone pracujący na systemie iOS. W biznesie, pod względem bezpieczeństwa i zarządzania, prym zaś wiedzie BlackBerry OS wspomagany przez BlackBerry Enterprise Server. Jeśli dodamy do tego ambicje Microsoftu promującego własne rozwiązanie - Windows Phone, to rok 2012 zapowiada się wyjątkowo interesująco.

Pojedynek smartfonów i mobilnych OS-ów

Zanim zajmiemy się testowaniem smartfonów, przyjrzyjmy się statystykom rynkowym. W końcu liczby pokazują najlepsze rozwiązania - jedne dzięki swojej innowacyjności i użyteczności, inne dzięki marketingowi. Na jedne i drugie użytkownicy głosują portfelami.

Raport firmy analitycznej Gartner (listopad 2011 r.) wykazał znaczny wzrost popytu na smartfony. W III kw. ub. r. sprzedano ich aż 115 mln, o 42% więcej niż rok wcześniej. Liderem na rynku producentów został Samsung, który w ciągu 12 miesięcy oddał w ręce użytkowników trzykrotnie więcej smartfonów (24 mln sztuk). Wzrost popularności koreański koncern zawdzięcza m.in. udanym urządzeniom serii Galaxy. Analitycy podkreślają jednak, że miejsca na ścisłym podium zaawansowanych smartfonów będą się zmieniać, głównie za sprawą kolejnych spektakularnych premier (np. wprowadzenie na rynek iPhone’a 4S w październiku 2011 r. z pewnością wpłynęło na sprzedaż w IV kw. ub. r.).

Zobacz również:

  • iPhone 15 najszybciej taniejącym smartfonem od Apple w historii
  • Apple ostrzega przed szpiegowskim oprogramowaniem działającym podobnie jak Pegasus
  • Duża zmiana - Apple zezwala na tworzenie emulatorów gier

Polecamy Smartfony, tablety i bezpieczeństwo firmy

Drugie miejsce w tej nieustającej rywalizacji przypadło firmie Apple, która w III kw. 2011 r. sprzedała 17 mln sztuk iPhone’ów, o 21% więcej niż rok wcześniej. Specjaliści wskazują, że dla koncernu coraz ważniejsze są rynki zbytu potężnych krajów rozwijających się. W Brazylii, Meksyku, Rosji i Chinach już obecnie sprzedaje się 16% wszystkich iPhone’ów. Inwestując w trudniejsze rynki Apple musi płynnie kształtować swoją politykę cenową.

Konkurencja wśród producentów smartfonów sprawia, że powstają innowacyjne rozwiązania, które mają szansę stać się przebojem kolejnych miesięcy. Mniej widowiskowy, choć niezmiernie ważny, jest wyścig o najlepszy mobilny system operacyjny. Wymagania użytkowników są coraz większe, stale rośnie również liczba aplikacji gotowych do zainstalowania i usług dodanych, oferowanych przez producentów oraz operatorów.

Według informacji Gartnera, III kw. 2011 r. był znaczący dla firmy Google i jej platformy mobilnej Android. Po kilku latach starań udziały rynkowe tego systemu przekroczyły 50%. Zbiór szacunkowych danych, określających faktyczne zainteresowanie Androidem, robi wrażenie nawet na osobach niezwiązanych bezpośrednio z branżą. Pod koniec listopada 2011 r. w użyciu było ponad 200 mln urządzeń obsługiwanych przez system Google Android, a liczba pobrań aplikacji z Google Play (dawny Android Market) przekroczyła 10 mld!

Mimo, iż od kupienia przez Google firmy Android upłynęło mniej niż 7 lat, to sam system w jednym tylko roku obrachunkowym przyniósł koncernowi 2,5 mld przychodów (przede wszystkim dzięki reklamom). Eksperci są przekonani, że rok 2012 również będzie należał do Androida, tym bardziej, że rośnie jego rola w biznesie.

Na drugim miejscu w zestawieniu Gartnera dotyczącym platform mobilnych znalazł się Symbian. System ten jest wciąż obecny na rynku (16,9% udziałów) dzięki popularności smartfonów Nokii. Fiński koncern zapowiedział jednak, że rezygnuje z dalszych prac nad rozwojem swego systemu, decydując się na integrację z Windows Phone (Microsoft). Koniec 2012 r. może zatem oznaczać zupełne zniknięcie Symbiana z rynku.

Polecamy 5 trendów w świecie smartfonów

Wówczas jego miejsce zajmie iOS (Apple), który już obecnie jest głównym konkurentem Google Android. W III kw. 2011 r. udziały rynkowe iOS wynosiły 15%, jednak były one szacowane jeszcze przed premierą iPhone’a 4S. Najnowszy smartfon Apple’a odniósł duży sukces już w kilka dni po premierze (ponad 4 mln sprzedanych sztuk w ciągu 3 dni od daty premiery). Według najbardziej optymistycznych prognoz, w 2012 r. nowych nabywców może znaleźć ponad 95 mln sztuk iPhone’a 4S, co znacznie zmieni obraz rynku smartfonów.

Specjaliści Gartnera wskazują ponadto, że wciąż relatywnie mocną pozycję na rynku (11%) mają urządzenia Research In Motion BlackBerry, które stosowane są jednak głównie w biznesie. Udziały Windows Phone (Microsoft) są znikome, ale prace nad rozwojem i popularyzacją tej platformy wciąż trwają.

Pojedynek smartfonów i mobilnych OS-ów
W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200