EnFace: Hubert Anyżewski...

... członek zarządu firmy UseLab zajmującej się badaniem i projektowaniem użyteczności stron i aplikacji, współautor gry Talent Game diagnozującej uzdolnienia dzieci i młodzieży

O Talent Game

Pomysł gry powstał prawie trzy lata temu w konsorcjum trzech firm: IDEA Management, UseLab i Frontier, kiedy Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło konkurs na najbardziej innowacyjne narzędzia doradztwa zawodowego. Nie robiliśmy wcześniej nic podobnego, ale mieliśmy doświadczenie w tworzeniu produktów interaktywnych i odwagę łamania stereotypów.

Doradztwo zawodowe nie jest dziś obowiązkowe i nie zawsze jest prowadzone profesjonalnie, głównie z powodu braku przyjaznych narzędzi. Jestem z wykształcenia psychologiem społecznym, a mój wspólnik, Wiesław Kotecki pochodzi z nauczycielskiej rodziny, więc edukacja zawsze była nam bliska. Frustrowało nas, że podstawowym narzędziem diagnozowania uzdolnień są nadal nudne, papierowe ankiety, a nie coś bardziej przystępnego.

Tak narodził się pomysł na grę, której celem jest wskazanie predyspozycji grającego: do pracy analitycznej, pracy w grupie, podejmowania decyzji, skłonności do ryzyka. To innowacyjny projekt, więc mierzyliśmy się z nim wieloetapowo. Najpierw multidysplinarny zespół roboczy złożony z naukowców i doradców zawodowych pod kierownictwem dr. Jacka Zakrzewskiego zastanawiał się, jakie wybrać testy i jakie skonstruować miary, co było trudne, żmudne, ale i fascynujące. Efektem prac był autorski model merytoryczny, na którego podstawie rozpoczęło się projektowanie świata przedstawionego. Na tym etapie włączyliśmy do zespołu obiecującego scenarzystę, Michała Szcześniaka i zaczęliśmy przyglądać się pierwszym wizualizacjom. Testowaliśmy zaawansowane prototypy, a gotowy produkt wśród uczniów wszystkich rodzajów szkół w pięciu województwach, wprowadzaliśmy modyfikacje, w końcu przeprowadziliśmy pełen proces psychometryczny obejmujący standaryzację i normalizację, by upewnić się, że wyniki naszych testów są miarodajne. Łącznie w badaniach gry wzięło udział ponad 2000 osób.

Powstala gra, która jest grywalna, atrakcyjna i porównywalna z najlepszymi tytułami dostępnymi na konsolach, a przy tym dubbingowana przez gwiazdy polskiego filmu. Mamy nadzieję, że wyznaczy nowe standardy nowoczesnego doradztwa zawodowego.

O UseLab

Firma UseLab powstała na bazie wiedzy z pogranicza psychologii społecznej, informatyki i komunikacji, którą zdobywałem, studiując w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej na kierunku łączącym informatykę i komunikację z psychologią. Jeszcze na studiach razem ze wspólnikiem doszliśmy do wniosku, że skoro w USA i Europie Zachodniej rynek użyteczności świetnie się rozwija, a w Polsce nie zaczął jeszcze nawet raczkować, to ta luka domaga się wypełnienia. Dziś polski rynek pod tym względem wygląda coraz lepiej i naprawdę nie mamy się już czego wstydzić.

O użyteczności usług cyfrowych

Pierwsze projekty w obszarze użyteczności przeprowadzaliśmy jako polscy pionierzy w 2002 roku. Następne lata to żmudna ewangelizacja rynku, czego efektem była moda na użyteczność w latach 2008-2009. Do rozbudzenia zainteresowania użytecznością przyczyniła się na pewno działalność Steve’a Jobsa. Dziś inwestycja w usability/user experience staje się standardem i już nie ulega wątpliwości, że projektowanie przyjaznych usług cyfrowych wymaga zrozumienia, jak wygląda ich percepcja. Od 2010 roku staramy się spopularyzować tę tematykę, organizując co roku w kwietniu zjazdy architektów informacji Polish IA Summit, zapraszając do Warszawy ekspertów międzynarodowej sławy i prezentując najciekawsze studia przypadków z polskiego rynku. Najbliższe Polish IA Summit odbędzie się 18-20 kwietnia 2012 roku.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200