Office 365 - dobra sprzedaż

Według Microsoftu wyniki sprzedaży oferowanego w modelu usługowym pakietu Office 365 są zdecydowanie lepsze niż pakietu Microsoft BPOS.

90%

użytkowników pakietu Office 365 to przedstawiciele sektora MSP, Microsoft chce jednak zawalczyć w 2012 roku o użytkownika korporacyjnego.

W przeszłości koncern Microsoft wielokrotnie krytykowano za niewielkie tempo rozwoju oferty rozwiązań w modelu cloud computing, a także nieskuteczność działań konkurencyjnych w tym segmencie. Sytuacja zmieniła się diametralnie wraz z wprowadzeniem na rynek Office 365. Na udostępnioną w czerwcu br. platformę Microsoft Office 365 składają się m.in. oferowane w modelu usługowym aplikacje biurowe Office Professional Plus, a także oprogramowanie SharePoint Online, Exchange Online i Lync Online wraz z dodatkowymi narzędziami wspierającymi zarządzanie środowiskiem Office.

Walka o klienta biznesowego

"Sześć miesięcy po wprowadzeniu na rynek wyniki sprzedaży usługowego pakietu aplikacji biurowych są niemal osiem razy wyższe niż w przypadku starszego o ponad dwa lata pakietu BPOS. Pakiet Office 365 ma szansę stać się jednym z najlepiej sprzedających się rozwiązań w historii Microsoftu" - twierdzą przedstawiciele firmy. Choć jednocześnie nie ujawniają żadnych wartości. Z nieoficjalnych doniesień wynika, że pod koniec września 2011 r. z oprogramowania Office 365 korzystało 5 mln użytkowników na świecie. Jest to spore grono, nawet jeśli mowa tu zarówno o użytkownikach wersji komercyjnych, jak i testowych.

Zobacz również:

  • Najlepsze bezpłatne alternatywy dla pakietu Microsoft (Office) 365
  • Microsoft Office 365 - lista wersji, najważniejsze zmiany dla biznesu
  • Teams nie będzie integralną częścią Windowsa 11

Zdaniem przedstawicieli Microsoftu, z oprogramowania Office 365 korzystają przede wszystkim firmy zatrudniające do 50 osób. "W mniejszych za popularyzacją pakietu Office 365 przemawiają przyzwyczajenia do klasycznych aplikacji biurowych Microsoftu, a także nieporównanie większa elastyczność; swobodny, zdalny dostęp, a w wielu przypadkach także większe bezpieczeństwo i stabilność" - uważa Rebecca Wettemann, analityk Nucleus Research. Według niej, nie bez znaczenia dla klientów są wbudowane w Office 365 rozwiązania wspierające pracę zespołową, które nie są dostępne w wersji tradycyjnej.

Władze koncernu z Redmond nie ukrywają, że zależy im na zwiększeniu sprzedaży także w segmencie Enterprise. Punktem wyjścia do walki o klientów z większych organizacji ma się stać właśnie szeroka baza klientów z sektora MSP.

Różnice między Office 365 i Google Apps

Zdaniem analityków, pakiet Office 365 na rynku konkuruje przede wszystkim z Google Apps. Oba rozwiązania charakteryzuje zbliżona funkcjonalność. Według ekspertów, główne różnice między pakietami Office 365 i Google Apps leżą w obszarze architektury. O ile rozwiązanie Google stworzono głównie z myślą o modelu cloud computing, tak pakiet Office 365 budowano przede wszystkim pod kątem wykorzystywania w modelu hybrydowym, stanowiącym połączenie klasycznej instalacji i modelu usługowego. Chodzi tu przede wszystkim o możliwości bliskiej integracji najważniejszych komponentów oprogramowania Office 365 (aplikacji biurowych oraz rozwiązań Lync, SharePoint i Exchange) z ich odpowiednikami wykorzystywanymi lokalnie. Office 365 jest o wiele silniejszym rywalem dla Google Apps niż oferowany wcześniej Microsoft Business Productivity Online Suite.

Z deklaracji przedstawicieli Google wynika, że pod koniec III kwartału 2011 r. z dostępnego na rynku od czterech lat oprogramowania Google Apps korzystało ok. 40 mln osób. Według ekspertów, tylko kilka procent z nich to użytkownicy wersji komercyjnych. Analitycy spodziewają się zaostrzenia konkurencji na rynku oprogramowania biurowego właśnie w obszarze rozwiązań korporacyjnych.

"Deklaracje dotyczące sprzedaży oprogramowania Office 365 są odpowiedzią na wcześniejsze, podobne oświadczenia władz Google. To podbijanie stawki między dwójką głównych konkurentów w tym segmencie rynku" - twierdzi Matthew Cain, analityk Gartnera. Prognozuje on, że rok 2012 przyniesie nasilenie walki konkurencyjnej Microsoftu i Google na rynku oprogramowania biurowego dla dużych firm. W tym obszarze Microsoft dysponuje obecnie zdecydowanie większym potencjałem niż Google. Przewagą koncernu z Redmond jest sieć partnerów.

Nowe funkcje i partnerzy

Pod koniec listopada 2011 pakiet Office 365 zyskał szereg usprawnień i nowych funkcjonalności. Oprogramowanie jest rozwijane pod kątem funkcjonalności mobilnych i integracji z wyspecjalizowanymi systemami biznesowymi. Przykładowo w najnowszej wersji pakietu Office 365 obok wsparcia dla Windows Phone 7.5 znalazły się, oparte na środowisku SharePoint, funkcje pozwalające na integrację aplikacji biurowych z oprogramowaniem klasy CRM i ERP. Według zapowiedzi w przypadku rozwiązań klasy ERP w pierwszej kolejności rozwijana będzie integracja z oprogramowaniem SAP. Dodatkowo w Office 365 pojawią się nowe narzędzia pozwalające na uproszczenie i automatyzację procesu wdrożenia i zarządzania tym pakietem. W niedalekiej przyszłości oprogramowanie ma zyskać również nowe funkcje pozwalające na wykorzystywanie możliwości platformy komunikacyjnej Lync za pośrednictwem urządzeń mobilnych. W tym zakresie obsługiwane będą wszystkie najpopularniejsze platformy: Android, iOS i oczywiście Windows Phone. Zapowiedziano również zacieśnienie integracji Office 365 z usługą SkyDrive.

W ostatnim kwartale pakiet Office 365 zadebiutował na kilkudziesięciu nowych rynkach, m.in. w Tajwanie i Republice Południowej Afryki. Obecnie oprogramowanie jest oferowane w 63 krajach, w Polsce od czerwca br. Microsoft rozszerza również grono partnerów oferujących Office 365 poza typowe grono dostawców usług IT. Na rynku polskim pakiet Office 365 oferowany jest jako usługa przez UPC, Sferis i Polkomtela. Plany wprowadzenia tego oprogramowania biurowego do oferty ma też Alior Bank.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200