E-usługi rozwijają się w Polsce spontanicznie

E-usługi rozwijają się w Polsce spontanicznie, a podmioty je świadczące korzystają głównie z nowych rozwiązań cyfrowych i pomysłów zagranicznych. Aby osiągnąć sukces i sprostać konkurencji, potrzebują jednak spójnej strategii promocji, którą zapewnić może wzornictwo e-usług - to wnioski z raportu przygotowanego przez ekspertów Instytut Wzornictwa Przemysłowego w raporcie przygotowanym dla Ministerstwa Gospodarki.

Wyniki badań przeprowadzonych na potrzeby raportu "Wzornictwo e-usług. Analiza stanu wzornictwa usług świadczonych drogą elektroniczną i perspektywy ich rozwoju w Polsce" wykazały, że większość polskich firm świadczących usługi drogą elektroniczną postrzega wzornictwo tylko w kategoriach estetycznych. Naśladuje przy tym rozwiązania konkurencji, nie wdrażając własnych pomysłów. Powszechna jest też niska ranga innowacyjności w hierarchii celów polskich przedsiębiorstw. Z raportu wynika, że dla polskich firm projektowanie e-usług to głównie sposób nadążanie za rynkowymi tendencjami (31 proc. badanych) oraz poprawienie lub usprawnienie jakiegoś elementu usługi (31 proc. badanych). Co więcej aż 18 proc. badanych nie dostrzega wartości wzornictwa e-usług.

Aby poprawić jakość świadczenia e-usług w Polsce, autorzy raportu zalecają m.in. utworzenie otoczenia biznesu w postaci poprawy infrastruktury technicznej, uwarunkowań prawnych i ekonomicznych i ukierunkowane wsparcie finansowe rozwoju e-usług ze środków Unii Europejskiej, oparte o kryteria kwalifikacji projektów zgodne z dedykowaną metodyką zarządzania wzornictwem e-usług. Zwracają też uwagę na konieczność podnoszenia poziomu edukacji w obszarze szeroko pojętej e-gospodarki, przedsiębiorców, projektantów i konsumentów na wszystkich poziomach, zapobieganie wykluczeniu cyfrowemu oraz wspieranie rozwoju kapitału ludzkiego i społecznego. "Do przyspieszenia rozwoju sektora e-usług w Polsce w perspektywie najbliższej dekady potrzebne jest podejście systemowe, tworzące ekosystem wsparcia rozwoju e-usług od opracowania spójnej strategii, przez realizację wszystkich jej założeń, po ewaluację wyników" - czytamy w raporcie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200