Nie tylko dane i głos w sieci

Z prognoz Cisco wynika, że za dwa lata źródłem 91% konsumenckiego ruchu w internecie będzie transmisja wideo. Będzie to miało duży wpływ na rozwój architektury IT.

Wszystkie trendy, o których mówi dziś branża IT - wirtualizacja, mobilność, praca zespołowa - są realne tylko przy wykorzystaniu sieci nowej generacji.

Dariusz Fabiszewski, dyrektor generalny Cisco Systems Poland

Wraz ze wzrostem ilości oraz rodzaju przesyłanych danych zmieniają się wyzwania stojące przed biznesem i zespołami odpowiedzialnymi za działanie sieci. Transmisja wideo, coraz popularniejsze sieci społecznościowe, dostęp mobilny - wszystko to wpływa na zwiększenie obciążeń łączy telekomunikacyjnych.

Z jednej strony eksperci obserwują lawinowy wzrost ilości danych przesyłanych za pośrednictwem internetu. Z drugiej zaś wzrasta znaczenie pracy zdalnej jako szansy na zwiększenie efektywności i elastyczności pracowników oraz zmniejszenie obciążeń związanych m.in. z codziennymi dojazdami do miejsca pracy. "Sieci są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek. Wszystkie trendy, o których mówi dziś branża IT - wirtualizacja, mobilność, praca zespołowa - są realne tylko przy wykorzystaniu sieci nowej generacji" - przekonywał Dariusz Fabiszewski, dyrektor generalny Cisco Systems Poland, podczas sesji otwierającej X Konferencję Cisco Expo w Polsce. Nie bez znaczenia jest zjawisko postępującej konsumeryzacji korporacyjnych środowisk IT. Z analiz Cisco wynika, że niemal 66% pracowników korzysta w pracy z własnych urządzeń IT. Problematyczne staje się więc m.in. odpowiednie zabezpieczenie sieci bezprzewodowych.

Zdaniem przedstawicieli Cisco, na naszych oczach zmienia się sposób i potencjał wykorzystywania technologii IT w biznesie. "Wchodzimy w czasy, kiedy rośnie znaczenie networkingu dla biznesu. Dla wielu firm coraz bardziej istotne jest nie to, jakie rozwiązania wykorzystują, ale w jaki sposób ich zastosowanie przekłada się na biznes" - mówi Michael Ganser, wiceprezes Cisco odpowiedzialny za działalność w regionie EMEA i Rosji.

Sieciowy biznes

60%

osób uczestniczących w badaniu Cisco Connected World Report uważa, że aby wydajnie pracować, nie potrzebuje jeździć do biura, a wręcz w domu pracuje wydajniej.

Z analiz Cisco wynika, że do 2015 roku na świecie dwukrotnie wzrośnie liczba urządzeń podłączonych do globalnej sieci przypadających na jednego mieszkańca. Spodziewany jest też wzrost zainteresowania pracą zdalną. Aż 60% osób uczestniczących w badaniu Cisco Connected World Report uważa, że aby wydajnie pracować, nie potrzebuje wcale jeździć do biura. Według niektórych w domu pracuje się nawet bardziej wydajnie. Jednocześnie 33% osób uczestniczących w badaniu twierdzi, że elastyczność w zakresie miejsca i czasu pracy będzie stawać się czynnikiem ważniejszym od wysokości wynagrodzenia.

"Możliwe, że kolejne pokolenie pracowników będzie korzystać ze znanych nam urządzeń zupełnie inaczej niż my. Zapewne także z lepszymi efektami. Z pewnością takie zastosowania wymagać będą jednak dużo szybszego niż dziś połączenia z internetem" - mówi Michael Ganser. Według niego, internet staje się elementem krytycznym dla działalności biznesowej - niezależnie od jej specyfiki. Coraz częściej to właśnie za pośrednictwem globalnej sieci odbywa się komunikacja z klientami i kontrahentami.

Na internecie coraz częściej bazuje nie tylko komunikacja z partnerami, ale i wewnętrzna działalność. "W efekcie zmian następujących w wyniku popularyzacji internetu coraz istotniejsza staje się zapobiegliwość i przygotowanie na wypadek awarii. Typowa dzisiejsza firma wskutek awarii sieci komputerowej przestanie funkcjonować, o ile nie ma odpowiednich zabezpieczeń" - uważa Michael Ganser.

Bliżej biznesu

Mija 1,5 roku odkąd w ofercie amerykańskiego giganta znalazły się dedykowane rozwiązania serwerowe linii Unified Computing. Szczególną pozycję zajmują rozwiązania wspierające komunikację i zdalną współpracę. Jednocześnie strategia Cisco ma koncentrować się wokół kompleksowych rozwiązań odpowiadających na konkretne potrzeby biznesowe. "Chcemy rozmawiać z klientami nie tyle o produktach i funkcjonalności, ile o rozwiązaniach spełniających wymagania biznesu" - deklaruje Dariusz Fabiszewski. Strategicznym celem Cisco ma być utrzymanie pozycji lidera na rynku rozwiązań sieciowych. Zgodnie z zapowiedzią, rozwijana będzie też oferta narzędzi wspierających pracę zespołową, rozwiązań dla centrów danych, mechanizmów opartych na transmisji wideo, a także technologii usprawniających przekształcenia biznesowe.

Cisco Unified Communications jako usługa

Na mocy zawartego porozumienia, w ofercie powstałej w czerwcu br. spółki Integrated Solutions znajdą się rozwiązania Cisco Unified Communications. Mają być oferowane w modelu usługowym. Nowa oferta będzie bazować m.in. na rozwiązaniach Cisco Hosted Collaboration Solution. Początkowo będzie skierowana do dużych przedsiębiorstw. Planowany jest jednak rozwój dla małych i średnich firm.

"Unikatowość naszej oferty dotyczy kilku obszarów. Przede wszystkim to brak bariery wejścia związanej z wysokimi nakładami finansowymi. Klient rozlicza się z nami w ramach abonamentu miesięcznego, płacąc jedynie za liczbę użytkowników i funkcjonalność, którą wykorzystał. Równocześnie może dowolnie rozbudować swój system Unified Comminications, co ma ogromne znaczenie w dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się otoczeniu" - podkreśla Leszek Hołda, prezes Integrated Solutions, będącej częścią Grupy TP.

Zapowiada on, że obsługa administracyjna oferowanego wspólnie z Cisco rozwiązania klasy Unified Communications będzie realizowana za pośrednictwem dedykowanego portalu. Zgodnie z zapowiedzią, nowa platforma ma z powodzeniem działać na większości wykorzystywanych w firmach komputerach, tabletach, a także telefonach stacjonarnych i przenośnych. Opcjonalnie nowe usługi będą oferowane wraz z rozwiązaniami aplikacyjnymi i sprzętowymi, a także usługami transmisji głosu i danych świadczonymi przez Grupę TP.

"Platforma UCaaS będzie uzupełnieniem portfolio usług, które Grupa TP już świadczy klientom biznesowym" - mówi Leszek Hołda. Oferowana w modelu usługowym platforma rozwiązań klasy Unified Communications będzie utrzymywana w jednym z dwóch centrów danych Grupy TP. Pierwsi klienci będą mogli skorzystać z nowych usług w II kwartale 2012 roku.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200