Media społecznościowe i chmura groźne dla firmowych danych
- (dk),
- 15.11.2011
Firmy coraz częściej udostępniają pracownikom tablety i smartfony.
Urządzenia mobilne trwale zmieniły model prowadzenia biznesu, ale firmy nie dostrzegły jeszcze ryzyka związanego z wynoszeniem danych poza granice firmy. Ograniczenie ryzyka wymaga dostosowania procedur i wdrażanie programów promujących świadome korzystanie z technologii mobilnych.
Kazimierz Klonecki, lider Działu Zarządzania Ryzykiem Informatycznym Ernst&Young w regionie Europy Centralnej i Południowo-Wschodniej
Groźne urządzenia mobilne
Już 80% ankietowanych organizacji używa obecnie lub rozważa używaniem tabletów, a smartfony wykorzystywane są w biznesie powszechnie. Jednocześnie 75% respondentów uważa, że ryzyko ataków z zewnątrz jest coraz większe. Tyle samo jednak odkłada na później kwestie bezpieczeństwa informacji zagrożonych wdrażaniem nowych technologii.
Zobacz również:
- Cyfrowa transformacja z AI - co nowego na Google Cloud Next 24
- Nvidia odtworzyła całą planetę. Teraz wykorzysta jej cyfrowego bliźniaka do dokładnego prognozowania pogody
- Google ostrzega przed monopolem Microsoftu w chmurze
Zdaniem Kazimierza Kloneckiego, lidera Działu Zarządzania Ryzykiem Informatycznym Ernst&Young w regionie Europy Centralnej i Południowo-Wschodniej, urządzenia mobilne trwale zmieniły model prowadzenia biznesu, ale firmy nie dostrzegły jeszcze ryzyka związanego z wynoszeniem danych poza granice firmy. Ograniczenie ryzyka wymaga dostosowania procedur i wdrażania programów promujących świadome korzystanie z technologii mobilnych. Wdrażanie dedykowanego oprogramowania zwiększającego bezpieczeństwo, takiego jak techniki szyfrowania danych na urządzeniach mobilnych, to wciąż rzadkość. Nie korzysta z nich nawet 50% ankietowanych organizacji.
Brak strategii bezpieczeństwa w chmurze
Aż 66% ankietowanych korzysta lub zastanawia się nad korzystaniem z możliwości przetwarzania w chmurze w ciągu roku. Prawie tyle samo planuje zwiększyć budżety na bezpieczeństwo informacji w ciągu roku, wydając pieniądze przede wszystkim na bezpieczeństwo informacji przetwarzanych w chmurze, ale tylko 50% badanych ma udokumentowaną strategię bezpieczeństwa informacji. Ponad połowa ankietowanych nie wprowadziła też żadnych procedur minimalizacji ryzyka związanego z cloud computing.
50% firm blokuje pracownikom media społecznościowe
Ankietowani twierdzą, że winę za zewnętrzne ataki ponoszą często pracownicy korzystający z serwisów społecznościowych. Nieodpowiedzialne ich korzystanie zwiększa ryzyko phishingu, czyli wyłudzania poufnych informacji osobistych poprzez podszywanie się pod np. pracownika firmy. Zdaniem Michała Kurka, menedżera Ernst&Young, obecny stan bezpieczeństwa aplikacji internetowych stwarza duże zagrożenia dla odwiedzających witryny internetowe użytkowników, a firmy muszą uświadamiać pracownikom ryzyko związane z korzystaniem z firmowych komputerów w celach pozasłużbowych. Tymczasem firmy zamiast uświadamiać - na wszelki wypadek - całkowicie blokują serwisy społecznościowe. Przyznała się do tego ponad 50% badanych menedżerów.