IaaS - zalety i wady wieku dojrzewania
- 10.11.2011
Ostatnio na polskim rynku rośnie oferta usług udostępniania systemów IT, a analitycy prezentują wyniki badań świadczące o dużym zainteresowaniu firm tego typu rozwiązaniami.
Od kilku lat chyba najbardziej popularnym tematem towarzyszącym prezentacji nowych technologii, produktów lub usług jest hasło cloud computing, czyli przetwarzanie w chmurze. Producenci sprzętu i oprogramowania są przekonani, że oferta związana z cloud computing przekona potencjalnych klientów, że firma dostarcza rozwiązania zgodne z najnowszymi trendami i technologiami IT. A jednocześnie jest to hasło na tyle nieprecyzyjne, że można w jego ramy włożyć bardzo różnorodną treść. Obecnie brakuje jeszcze jednolitych, powszechnie uznanych definicji, pozwalających precyzyjnie zdefiniować i porównać usługi świadczone w chmurze.
Czy te ostatnie mogą efektywnie konkurować z międzynarodowymi korporacjami? "Lokalni dostawcy usług często mają centra zlokalizowane w Polsce, co jest odpowiedzią na mniej lub bardziej uzasadnione obawy użytkowników dotyczące bezpieczeństwa danych. Oferują też lokalne usługi, takie jak np. VPN, a często zapewniają też większą wydajność rozwiązań, bo globalni dostawcy często koncentrują się na atrakcyjnej cenie usług, co w naturalny sposób na drugi plan spycha wydajność" - uważa Jacek Fischbach, dyrektor Departamentu Rozwoju i Zarządzania Produktami COPRO w Netii.
Natomiast Janusz Figurski, kierownik produktu w GTS Poland, zwraca uwagę, że: "usługi świadczone przez Google czy Amazon, mogą być dla wielu firm atrakcyjne ze względu na dojrzałość oferty i przystępną cenę. Jednak firmy, które szukają specyficznych, wykraczających poza standard parametrów, np. związanych z wymaganiami GIODO, powinny zachować ostrożność przy korzystaniu z zagranicznych dostawców, którzy narzucają regulamin usług, a nie proponują umowy umowy między dwiema stronami. Z tych powodów przewaga zagranicznych koncernów będzie się utrzymywała w sektorze małych firm, które nie wymagają precyzyjnego określenia jakości świadczonych usług".