Dane pewne, spójne, prawdziwe
- Piotr Waszczuk,
- 18.10.2011
Informacje to podstawowy zasób każdej organizacji. Im bardziej spójne i bliższe prawdy, tym bardziej cenne. Jakość danych jest raczej problemem biznesowym aniżeli kwestią technologii.
Problem niskiej jakości danych jest powszechny. Z analiz firmy Gartner Research wynika, że co czwarta firma zaliczana do grupy Fortune 1000 na poziomie operacyjnym korzysta z danych złej jakości. Tymczasem analitycy organizacji Data Warehousing Institute szacują, że decyzje podejmowane na bazie przetworzonych danych złej jakości w 2004 roku przyniosły amerykańskiej gospodarce straty rzędu 600 mld USD. Biorąc pod uwagę systematyczny wzrost znaczenia informacji zarządczej w biznesie, można się spodziewać, że obecnie wartość ta jest kilkakrotnie wyższa. Często wystarczy, aby informacje były niepełne, niejednoznaczne lub nawet w niewielkim zakresie błędne. O ile lekkie odchylenia mogą być automatycznie wykrywane i niwelowane, o tyle te powtarzane systematycznie mogą w istotny sposób zaważyć na trafności analiz i prognoz, nie wspominając o prawdziwości skonsolidowanych raportów tworzonych m.in. dla zarządu.
Nawet nowe, świeżo wdrożone rozwiązanie biznesowe nie spełni pokładanych w nim nadziei, jeśli będzie działać na nieaktualnych, niejednoznacznych, niepełnych lub nieprawdziwych danych. "Głównym grzechem jest traktowanie narzędziami analitycznymi danych, o których wiadomo, że są zaśmiecone. Nawet w przypadku prostszych systemów raportujących należy poinformować użytkowników o dopuszczalnym stopniu ufności" - mówi Filip Łapiński, Business Analytics and Optimization Leader w IBM Global Business Services. Większość problemów z jakością danych dotyczy informacji o klientach. Relatywnie często błędy pojawiają się też w kontekście danych finansowych oraz produktowych.