Firmy nie potrafią przyciągnąć odpowiednich pracowników

26% polskich firm ma problemy z zatrzymaniem kluczowych grup pracowników, a jednym z największych wyzwań jest przyciągnięcie osób z odpowiednimi kwalifikacjami - wynika z raportu "Trendy HRM 2011" przygotowanego przez firmę Deloitte. Z raportu wynika też, że nadal niewielki procent organizacji stosuje nowoczesne narzędzia zarządzania zasobami ludzkimi odpowiadające na współczesne wyzwania rynku pracy.

Raport "Trendy HRM 2011" pokazuje, że podobnie jak w poprzednich latach, najpowszechniej wdrożone w firmach narzędzia dotyczą obszaru związanego z motywacją i retencją pracowników. "Polskie firmy chcąc przyciągnąć, zatrzymać i zmotywować pracowników postawiły na tworzenie transparentnych programów wynagradzania, w tym, efektywnych systemów premiowych, siatki płacy zasadniczej czy systemów świadczeń dodatkowych. Te ostatnie pojawiły się na wysokich pozycjach dopiero w tej edycji badania Trendy HRM, co może oznaczać, że polskie organizacje coraz częściej postrzegają wynagradzanie kompleksowo i zaczynają stosować bardziej zaawansowane i zróżnicowane systemy motywacji finansowej pracowników" - czytamy w podsumowaniu badania.

Z badania wynika także, że firmy nie stosują zazwyczaj bardziej zaawansowanych narzędzi retencyjnych, programów planowania analitycznego czy analizy luki kompetencyjnej w celu prognozowania przyszłego popytu na talenty. Wśród wdrożonych narzędzi dotyczących rekrutacji i retencji najbardziej popularne są elastyczne formy pracy (70%). Popularność wdrożenia tej inicjatywy znacząco wzrosła w porównaniu do poprzednich edycji badania. Potwierdza to tezę, że pracownicy coraz częściej zaczynają doceniać i szukać równowagi między pracą a życiem prywatnym, w szczególności najmłodsza generacja.

Zobacz również:

  • Bądź doceniony i doceniaj
  • Najnowsze badanie dotyczące AI: praca będzie, ale będzie jej mniej

"Trendy HRM 2011" pokazują też, że narzędzia, które mogłyby na dłużej związać pracownika z organizacją i zapewnić pracodawcy przewagę konkurencyjna na rynku pracy są odkładane na później i nadal nierozpowszechnione wśród badanych organizacji. Wśród narzędzi odłożonych do wdrożenia w terminie późniejszym znalazły się inicjatywy związane ze wspieraniem pracowników w rozwoju kariery, takie jak formalny system zarządzania karierą, plany sukcesji, indywidualne ścieżki kariery czy programy z zakresu zarządzania talentami. "To zaskakujące, że firmy chcąc zmotywować pracowników dbają jedynie o obszary związane z wynagrodzeniami czy świadczeniami dodatkowymi zaniedbując jednocześnie to, co najczęściej wiąże pracownika z organizacją na dłużej, a pracodawcy zapewnia przewagę konkurencyjną na rynku pracy" - czytamy w podsumowaniu badania.

Jednocześnie z badania wynika, że większość działów HR chce pełnić rolę partnerów strategicznych w organizacji. Eksperci zwracają uwagę, że jeżeli ma to nastąpić, konieczna będzie zmiana podejście na bardziej biznesowe a mniej intuicyjne. Badanie i mierzenie efektywności procesów HR i kapitału ludzkiego będzie musiało, więc stać się standardem działalności profesjonalistów HR w związku z naciskiem na kontrolę czasu jakości i kosztów funkcjonowania firm.

Najważniejsze wnioski z badania:

-26% polskich firm ma problemy z zatrzymaniem kluczowych grup pracowników

-niezmiennie jednym z najważniejszych wyzwań stojących przed działami personalnymi jest przyciągnięcie ludzi z odpowiednimi kwalifikacjami

-kluczem do sukcesu jest właściwa motywacja pozapłacowa, dopasowana do indywidualnych potrzeb pracownika

-osoby odpowiedzialne za dział personalny w firmie stoją obecnie przed szansą by z dostawców usług stać się strategicznym partnerem zarządu, wspierającym go w procesie rozwoju biznesu

Badanie Deloitte Trendy HRM zostało przeprowadzone wśród grona dyrektorów i profesjonalistów HR wiodących firm działających w Polsce w okresie czerwiec-lipiec 2011 roku. W badaniu trendów w zarządzaniu zasobami ludzkimi wzięły udział 254 firmy.

Pełny raport dostępny jest na stronie internetowej.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200