Z SaaS do "realnego" ERP

Salesforce.com wchodzi na rynek rozwiązań klasy ERP, inwestując w Infor. Firma chce umocnić pozycję w zakresie aplikacji mobilnych. Zapowiadana jest ekspansja na rynku europejskim.

Amerykański koncern zaczyna w coraz większym stopniu konkurować z największymi dostawcami klasycznych rozwiązań wspierających zarządzanie za sprawą partnerów. Salesforce.com koncentruje się głównie na rozwoju własnej oferty rozwiązań klasy CRM oraz możliwości platformy cloud computing, jednak to licząca ponad 3000 firm sieć partnerska dba o rozwój bardziej zróżnicowanych funkcjonalnie aplikacji. Najlepsze rozwiązania są zaś blisko i bezpośrednio integrowane z narzędziami Salesforce.com.

Inwestycje w nowe rozwiązania

Z ujawnionych podczas konferencji Dreamforce informacji wynika, że szczególnie bliska ma być współpraca amerykańskiego koncernu z Infor Global Solutions. Producent znanych także na polskim rynku systemów klasy ERP zajmie się tworzeniem wyspecjalizowanych aplikacji wspierających zarządzanie dla platformy Salesforce.com. W pierwszej kolejności powstaną zintegrowane rozwiązania wspierające zarządzanie zapytaniami ofertowymi, zamówieniami i ofertami, a także narzędzia ułatwiające koordynację kontaktów z klientami oraz automatyzację działań marketingowych. Zacieśnienie współpracy z Infor pozwala sądzić, że niebawem na platformie Salesforce.com udostępnione zostaną wyspecjalizowane i wywodzące się z dojrzałych systemów ERP aplikacje ułatwiające planowanie i harmonogramowanie produkcji. W ramach zawartego porozumienia Salesforce.com stanie się też udziałowcem Infor Global Solutions. Tak poważnego partnera w sprawach rozwoju swojej platformy pod kątem potrzeb przemysłu Salesforce.com jeszcze nie miał.

Zobacz również:

  • Trendy i wyzwania dla przedsiębiorców w 2024 roku – ekspercka analiza Comarch
  • Rosną wydatki na chmurę publiczną

Kolejnym istotnym elementem strategii biznesowej Salesforce.com ma być tworzenie rozwiązań pozwalających na wykorzystanie potencjału sieci społecznościowych, zarówno do zwiększenia efektywności działania organizacji, jak i usprawnienia kontaktów z partnerami i klientami. Przedstawiciele amerykańskiego koncernu zapowiadają też istotne usprawnienia w środowisku pracy zespołowej Salesforce Chatter.

Bardziej mobilni, a nie tylko internetowi

Nie bez znaczenia jest też fakt, że Salesforce zamierza rozwijać własne aplikacje także pod kątem urządzeń mobilnych - ze szczególnym naciskiem na tablety. Podobne plany mają przecież m.in. SAP i Oracle. Wedle zapowiedzi, bazą dla rozwoju oferty firmy Salesforce w kolejnych latach ma być interfejs wykorzystujący możliwości języka HTML5. Za jego sprawą wszystkie funkcje aplikacji Salesforce mają być dostępne z każdego urządzenia przenośnego wyposażonego w ekran dotykowy, niezależnie od wykorzystywanego systemu operacyjnego i platformy sprzętowej.

Rozwiązanie znane pod roboczą nazwą Touch.Salesforce.com ma automatycznie dostosowywać interfejs aplikacji biznesowych do możliwości sprzętowych oraz wielkości ekranu urządzenia, z którego w danym momencie korzysta użytkownik. W ten sposób dostępne mają być także ponadstandardowe funkcje środowiska biznesowego Salesforce.com. Jednocześnie zapowiadane zmiany w sposobie obsługi, oferowane w modelu chmurowym aplikacji Salesforce.com, mają pozwolić na zwiększenie elastyczności aplikacji biznesowych amerykańskiego producenta. Swobodna adaptacja interfejsu oprogramowania do możliwości odmiennych urządzeń mobilnych będzie kluczowym założeniem dla rozwoju kolejnych wersji narzędzi biznesowych firmy Salesforce.com. Wedle zapowiedzi, nowe rozwiązania zadebiutują na rynku już w roku 2012.

Konkurencja z gigantami branży ERP ma też inny wymiar. Konferencja Dreamforce zgromadziła ok. 45 tys. osób. To niemal o 5000 osób więcej, niż wynosił dotychczasowy rekord w branży IT ustanowiony podczas ubiegłorocznej konferencji Oracle OpenWorld.

Komentarz

Tegoroczna konferencja Dreamforce promowała wspieranie przez Salesforce.com socjalnych aspektów działalności przedsiębiorstw. Nie chodzi tutaj jedynie o wykorzystywanie kanałów społecznościowych do kontaktu z klientami, ale o sposób funkcjonowania całej firmy. Według władz Salesforce.com, wsparcie dla wymiany informacji i budowania wartości dla klienta powinno być możliwe za pomocą jednej platformy obsługującej całą organizację w chmurze. Znajduje to odzwierciedlenie w nawiązaniu strategicznej współpracy z Inforem. Salesforce.com rozbudowuje własny ekosystem partnerów. Część z nich, podobnie jak my, buduje własne rozwiązania pod kątem platformy Force.com. Salesforce.com nie musi więc mocno inwestować w rozwój własnych produktów.

Plany firmy obejmują m.in. ekspansję w Europie i Azji. Sądzę, że popularyzacji rozwiązań Salesforce.com na polskim rynku sprzyjać będą zapowiadane zmiany w zakresie możliwości przechowywania informacji biznesowych. Marc Benioff, prezes Salesforce.com, ogłosił, że platforma tej firmy zostanie uzupełniona o funkcjonalność Data Residency Option, dzięki niej każde przedsiębiorstwo będzie mogło wybrać dane, które nie będą przechowywane w chmurze, tylko na lokalnych serwerach. To przełom w modelu cloud computing. Naszym zdaniem taka hybryda pozwoli na wykorzystanie korzyści wynikających z modelu chmurowego, a jednocześnie rozwieje wątpliwości co do bezpieczeństwa danych.

Ciekawym krokiem jest uruchomienie serwisu Data.com, który gromadzi dane kontaktowe. W połączeniu z nową funkcjonalnością Salesforce.com w zakresie wyszukiwania informacji o kontaktach daje to narzędzie do prowadzenia marketingu i sprzedaży. Dodatkowo firma mocno promuje rozwiązanie Chatter. Podczas konferencji Dreamforce ogłoszono m.in., że w tym roku platforma ta zyska funkcje rozmów i komunikacji wideo. Salesforce.com chce w ten sposób stworzyć Facebooka dla biznesu i dla bardziej zamkniętych społeczności biznesowych.

Marcin Ciesielski, członek zarządu Outbox, partnera Salesforce.com

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200