Dużo nie znaczy dobrze

Największym błędem popełnianym przez projektantów jest myślenie, że najlepszy i najbardziej dochodowy jest projekt mający najwięcej funkcjonalności.

Jakie czynniki warunkują osiągnięcie sukcesu podczas tworzenia portali internetowych i aplikacji? Ważne są z pewnością treści proponowane użytkownikom czy ciekawa grafika. Zasadniczą rolę odgrywają jednak funkcjonalności i wygoda użytkowania. Funkcjonalności dopasowane do wymagań użytkowników sprawiają, że chętnie korzystają oni z serwisu, wracają na naszą stronę i pozostawiają dane. Na ten temat wydano niezliczone ilości poradników i książek, jednak twórcy projektów IT wciąż nietrafnie odgadują potrzeby odbiorców i proponują rozwiązania, które często są dla nich wręcz odpychające. Powszechnym zjawiskiem podczas realizacji projektów IT są ciągłe zmiany, dodawanie coraz to innych funkcjonalności. Bez względu na to, czego dotyczy projekt - systemu ERP, strony WWW, aplikacji - obserwujemy niejednokrotnie tak absurdalne rozwiązania, że trudno jest zrozumieć, co autor chciał przez to powiedzieć.

Obecnie panuje moda na tworzenie własnych katalogów firm i produktów. Wiele start-upów jest wzorowanych na królach rynku, tj. Allegro, Oferteo, Panoramie Firm, a nawet na Google. Właściciele tych projektów często myślą, że jeśli połączą kilka intratnych rozwiązań już istniejących na rynku, a do tego dodadzą multum nowych funkcjonalności, uda im się odnieść sukces. Niestety, gdyby to było tak proste, każdy z nas byłby już milionerem.

Weźmy serwis, który poza katalogiem firm i produktów oferuje także funkcjonalności "niezbędne" każdemu menedżerowi: dodanie wizytówki własnej firmy, wyszukiwarkę kontaktów, możliwość zaproszenia znajomych do swojego profilu, stworzenie grupy dyskusyjnej, możliwość dodania wydarzenia, kalendarz i wyszukiwarka tychże wydarzeń, lista ogłoszeń i możliwość dodawania własnych, przeglądanie blogów, założenie swojego. Możemy także śledzić aktywność użytkowników, dyskusje, wydarzenia, oferty i blogi. Wszystko po to, abyśmy mogli budować dobre otoczenie biznesowe i relacje z potencjalnymi kontrahentami.

Dezorientacja i koszty

Dużo nie znaczy dobrze

Rys 1. Wykres Kano

Czy jednak naprawdę to wszystko jest przydatne dla użytkownika? Czy szukalibyśmy produktów, np. artykułów biurowych, poprzez wyszukanie firm z określonej branży, a następnie sprawdzanie, czy w ogóle mają w ofercie potrzebne nam wyroby? A może wykorzystalibyśmy inny sposób proponowany przez twórców strony: wyszukalibyśmy wszystkie firmy z naszej miejscowości, a następnie sprawdzali, która z nich sprzedaje artykuły biurowe? W rzeczywistości użytkownik szuka produktu, nie firmy! W powyższym przykładzie mamy funkcjonalności zupełnie niezgodne z wymaganiami odbiorców końcowych. Ewidentnie widać, że wydawcy strony przyjęli sobie za motto zasadę: "Najlepszy, to znaczy mający najwięcej funkcjonalności". Nie oni jedni. W tę pułapkę wpada wiele firm tworzących portale internetowe. Skutki takiego działania mogą okazać się tragiczne.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200