Zamieszanie w związku z migracją danych podatników do Centralnego Rejestru Podmiotów Krajowej Ewidencji Podatników
- Adam Jadczak,
- 28.07.2011, godz. 11:07
Jak dowiadywali się przedsiębiorcy w lokalnych urzędach skarbowych, do połowy sierpnia miało nie być możliwości rejestrowania nowych podatników i wydawania dla nich numerów NIP. Dotyczyło to np. osób podejmujących w wakacje pierwszą pracę. Ministerstwo Finansów przesłało nam oficjalne wyjaśnienie.
CEIDG - czyli jak założyć firmę przez Internet w 15 krokach
CEIDG: już 1000 firm zarejestrowało się przez Internet
System informatyczny Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), który umożliwia rejestrację firmy przez Internet, został uruchomiony 1 lipca br. W pierwszym tygodniu jego funkcjonowania przez Internet zarejestrowało się ponad tysiąc przedsiębiorców.
"W dniach 23 lipca br. - 22 sierpnia br. dokonywana jest migracja danych podatników do Centralnego Rejestru Podmiotów Krajowej Ewidencji Podatników (CRP KEP). Rejestr ten będzie kompletną i zintegrowaną w skali kraju ewidencją podatników, która zdecydowanie usprawni i przyśpieszy proces rejestracji podmiotów i nadawania NIP, a także zapewni spójność i poprawność dla całego sytemu ewidencji podatników przez zintegrowanie w jednym miejscu danych ewidencyjnych podmiotów.
Uruchomienie od 1 września br. CRP KEP związane jest z koniecznością przeniesienia aktualnych danych ewidencyjnych znajdujących się w rejestrach lokalnych 400 urzędów skarbowych do jednego sytemu centralnego.
Migracja danych nie będzie jednak miała wpływu na terminowość załatwiania spraw przez urzędy skarbowe. Osoby fizyczne rozpoczynające prowadzenie działalności gospodarczej będą miały nadawane numery NIP w terminie 3 dni roboczych, zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o NIP. Pozostałe podmioty ubiegające się o nadanie numeru NIP uzyskają go w
terminie wynikającym z art. 139 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Również sprawy związane z rejestracją, w tym w zakresie podatku od towarów i usług VAT będą załatwiane w terminach ustawowych. Podatnicy są obsługiwani na bieżąco, co oznacza, że sposób ubiegania się o nadanie NIP nie ulega zmianie. Podatnicy nadal są zobowiązani do złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zgłoszenia identyfikacyjnego lub aktualizacyjnego.
Informacje o konieczności dokonania migracji danych zostały opublikowane w dniu 21 lipca br. na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Odpowiedni komunikat został przekazany za pośrednictwem rzeczników prasowych izb skarbowych do podległych urzędów skarbowych w celu upowszechnienia tej wiadomości.
Migracja danych jest wyłącznie naszą wewnętrzną, organizacyjną sprawą, która nie ma wpływu na podatników. Zabezpieczyliśmy dodatkową platformę informatyczną, która pozwala nam na nadawanie NIP w terminie ustawowym" - piszą w oficjalnym dokumencie przedstawiciele resortu.