Intel: dobre wyniki, ale spadła sprzedaż Atomów

Na sprzedaż procesorów i układów do komputerów stacjonarnych, laptopów czy serwerów Intel nie może narzekać, nawet jeżeli rynek PC nie notuje rekordowych wzrostów.

Drugi kwartał należy zazwyczaj do najsłabszych na rynku. Według IDC, w II kw. 2011 łączna sprzedaż komputerów sięgnęła 84,4 mln sztuk i była większa tylko o 2,6% wobec tego samego okresu w ubiegłym roku. Pomimo tego, przychody działu Intel PC Client Group wzrosły o 11%, a działu Data Center Group o 15% - w stosunku do II kw. 2010. Sprzedaż układów Core i3, i5 oraz i7 stanowiła 2/3 sprzedaży Intela w II kw. 2011. Paul Otellini, szef spółki, wzrosty przypisuje dużemu popytowi ze strony firm oraz zapotrzebowaniu na centra danych obsługujących rosnący ruch internetowy.

W całym roku 2011 wzrost sprzedaży PC w sztukach wyniesie około 8%, nieco mniej niż wcześniej przewidywał Intel. Sprzedaż układów firmy utrzyma jednak dwucyfrowe wzrosty, dzięki wyższej marży na sprzedaży do firm. Marże uzyskiwane na sprzedaży układów Atom są niższe, ponieważ są one instalowane w tanich netbookach.

Sprzedaż i zysk w górę

W podsumowanym okresie Intel zarobił na czysto 3 mld USD (wzrost o 2% wobec II kw. 2010), a jego przychody sięgnęły 13 mld USD (wzrost o 21 %) - dane wg GAAP. Niedawno przejęte McAfee oraz Infineon Wireless Solutions przyniosły łącznie 1 mld USD przychodów. Pierwszy produkt łączyc układ Intela z oprogramowaniem McAfee pojawi się w tym roku. Więcej informacji firma poda podczas Intel Developer Forum (13-15 września) w San Francisco. W kolejnym kwartale Intel spodziewa się sprzedaży na poziomie 14 mld USD.

Przychody firmy ze sprzedaży procesora i chipsetu Atom spadły o 15% do 352 mln USD, wobec II kw. 2010. Pierwsze Atomy dla netbooków Intel wprowadził w 2008 roku, teraz stara się z pomocą nowych generacji energooszczędnych układów zawojować rynek prawdziwie mobilny - tablety i przede wszystkim smartfony. Tutaj obecność Intela jest znikoma, a dominują procesory ARM

Zdaniem Paula Otellini'ego spadek przychodów z Atoma wynika z faktu, że zamiast netbooków, klienci wybierali tablety oraz tanie laptopy z matrycą o większej przekątnej. Intel wprowadził już na rynek pierwszy układ Atom dla tabletów - Oak Trail. Szef Intela postrzega jednak tablety jako urządzenia 'dodatkowe', służące specyficznym celom.

Aby zapewnić sobie przychody z rynku mobilnego, Intel kreuje ideę ultrabooków jako następnej generacji komputerów osobistych i inwestuje w rozwój tego konceptu. Ma to byc cienki i lekki komputer z funkcjami tabletu. Ultrabooki będą stanowić 40% sprzedaży komputerów w segmencie konsumenckim do końca 2012 roku - deklaruje Paul Otellini, dodając, że odzew producentów sprzętu jest bardzo zachęcający.

"Projekt ultrabook jest bardzo podobny do Centrino" - mówi szef Intela. Centrino odmieniło ówczesny sposób łączności laptopów z siecią. Podobnie ultrabook ma spowodować istotną zmianę na rynku PC. Ceny raczej nie wzrosną, zatem Intel dla smuklejszych komputerów musi opracować cieńsze podzespoły, których koszt pozostanie atrakcyjny.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200