Czy zielone przestaje być modne?
- 13.06.2011, godz. 08:45
Chociaż nie słychać już tyle o "Green IT" i globalnym ociepleniu, to energooszczędność nie przestała być priorytetem producentów procesorów, serwerów, urządzeń sieciowych i telekomunikacyjnych, a dodatkowo stała się ważnym argumentem w promowaniu takich usług, jak cloud computing, lub systemów wideokonferencyjnych.
W ostatnich latach proekologiczne inicjatywy typu "Green IT" i związane z nimi ogłoszenia nowych technologii, produktów lub usług miały podkreślać wyjątkowość oferowanych przez firmę rozwiązań. Obecnie, praktycznie każda firma angażuje się we wsparcie jakichś zielonych akcji lub organizacji, a większość nowych produktów jest "bardziej energooszczędna", wykorzystuje "mniej materiałów szkodliwych dla środowiska" itp. W efekcie, hasło "Green IT" nieco spowszedniało i stało się standardem, a nie cechą szczególnie wyróżniającą producentów.
Zobacz też: Oszczędne centra danych - to możliwe
Nie oznacza to, że działania proekologiczne straciły aktualność. Organizacje takie jak Greenpeace wciąż publikują kolejne rankingi firm zaangażowanych w ochronę środowiska naturalnego, piętnując producentów, którzy zdaniem tej organizacji zbyt mało się starają. Ostatnio doświadczył tego Apple. Niezależnie od opinii o działaniach Greenpeace, jej negatywna ocena na pewno nie sprzyja promocji i marketingowi producentów.
Co ważniejsze jednak, systematycznie rośnie liczba firm, które w Green IT widzą dla siebie szansę wzrostu obrotów i rozwoju biznesu. Na przykład, przedstawiciele IBM, prezentując inicjatywy "Smart Planet" oraz rozwiązania inteligentnych systemów zarządzania dla budynków i miast, nie ukrywają, że jest to dla firmy potencjalna możliwość uzyskania udziałów w nowym segmencie rynku o wielomiliardowej wartości.
Choć nie ma ogólnej recepty, kiedy i w jakim zakresie należy zainwestować w nowe technologie, to na pewno warto zwracać uwagę na oryginalne pomysły i praktyczne lub eksperymentalne wdrożenia. Bo ich koszty poniosły inne firmy, a pomysły można czasami bezpośrednio wykorzystać.
Sprzyja temu rosnąca świadomość ekologiczna użytkowników, która obecnie jest już na dość wysokim poziomie. Potwierdzają to badania ankietowe, na przykład z najnowszego raportu "D-Link Technology Trend: Green IT w MŚP" wynika, że 90% respondentów w Polsce deklaruje sympatie proekologiczne i zgadza się z twierdzeniem, iż korzystanie z energooszczędnych urządzeń przyczynia się do dbałości o środowisko naturalne.