IT w podnoszeniu wartości banków
- 26.04.2011
Dominujące w Juracie w tym roku były dwa tematy: rola informatyki w niskokosztowym modelu bankowości oraz popularna, modna i kontrowersyjna sprawa cloud computing.
Budowanie zaufania do sektora bankowego
Krzysztof Pietraszkiewicz mówił też o budowie zaufania społecznego do systemu bankowego, czemu nie sprzyjały liczne ubiegłoroczne awarie i czemu nie służą rozwiązania, które są może i wygodne dla służb informatycznych banków, ale za mało przejrzyste dla ich klientów. Znalazło się też miejsce na przypomnienie kwestii od lat drażliwej, jaką jest konieczność uporządkowania sprawy opłat za pośrednictwo w transakcjach z udziałem kart płatniczych, które to opłaty w Polsce należą do jednych z najwyższych.
Seminarium zawsze odbywa się według takiej formuły, że kolejne jego sesje tematyczne (w tym roku było ich pięć), rozpoczynają się wystąpieniami wprowadzającymi, których celem jest nie tylko sam przekaz, ale również sprowokowanie do dyskusji. Dyskusji prowadzonej potem przez grono panelistów oraz pozostałych uczestników.
Dowodem na to, że formuła się sprawdza, były w tym roku polemiczne głosy uczestników, wygłaszane w trakcie wszystkich chyba wystąpień wprowadzających. Dominujące były w tym roku dwa tematy: rola informatyki w niskokosztowym modelu bankowości oraz popularna, modna i kontrowersyjna sprawa cloud computing.
Dokładne liczenie kosztów
Niskokosztowy model bankowości nie musi oznaczać - jak to się zdarza - zatrudniania gorzej przygotowanego, ale za to niżej opłacanego personelu do obsługi złożonych usług bankowych. Można, odpowiednio je kształtując, świadczyć tanie usługi, nie obniżając poziomu ich jakości. Za wzór mogą tu służyć modele biznesowe przyjmowane w sieciach tanich sklepów czy w tanich liniach lotniczych.