Firmowa technologia dla generacji Y

Pokolenie to już w młodym wieku dorobiło się stereotypów - są to pracownicy leniwi, roszczeniowi, i korzystają z mediów społecznościowych w pracy, nie przejmując się zbytnio kwestiami bezpieczeństwa.

Firmowa technologia dla generacji Y
Czy różnice pokoleniowe są na tyle duże, że firmy powinny dostosowywać swoje narzędzia IT do potrzeb przedstawicieli tzw. generacji Y? Najnowszy raport Forrester Research pokazuje, że osoby, które wkroczyły na rynek pracy w pierwszych latach XXI wieku, nie różnią się tak bardzo od generacji X jeśli chodzi o ich spojrzenie na technologię. Natomiast firmy powinny bardziej brać pod uwagę przedstawicieli generacji Y podczas wprowadzania wewnętrznych przepisów dotyczących nowych technologii - uważają analitycy.

Odcisnąć piętno na technologii

Wśród przedstawicieli pierwszej fali generacji Y, 52% piastowała obecną funkcję od 3 do 10 lat, a 27% to w tej chwili menedżerowie. Generacja Y staje się grupą doświadczonych pracowników, którzy rozumieją w jaki sposób działają ich firmy i w jaki sposób poradzić sobie w biznesie. Z raportu wynika także, że chcą mieć wpływ na kształtowanie polityki dotyczącej używania technologii przez firmę. "Menedżerowie, którzy tworzą strategie współpracy i korzystania z technologii dla swoich pracowników powinni tworzyć polityki bazując na faktach, a nie stereotypach. Ważne jest, aby uchwycić aktualną postawę generacji Y wobec działu IT, aby zrozumieć w jaki sposób przedstawiciele tej generacji naprawdę korzystają z technologii" - napisał w raporcie TH Keitt, analityk Forrester Research.

Zobacz również:

  • 5G - rozwój jeszcze przed nami, 6G - tuż tuż, za rogiem
  • Jak CIO może wesprzeć budowanie ekosystemu partnerów innowacji

Przedstawiciele generacji Y wierzą, że "ich technologia" jest lepsza niż technologia ich pracodawcy - 31% uważa, że technologia, którą mają w domu jest lepsza niż ta posiadana w pracy. Ten pogląd podziela 23% przedstawicieli generacji X i już tylko 17% przedstawicieli pokolenia wyżu demograficznego. Ok. 44% przedstawicieli pokolenia Y i 42% pokolenia X przyznaje, że instaluje prywatne oprogramowanie na komputerach używanych w pracy. Choć pokolenie wyżu demograficznego także może być utrapieniem dla CIO. Aż 36% instaluje własne oprogramowanie. Poza tym, aż 40% wszystkich grup wiekowych używa serwisów internetowych takich, jak Google Docs w pracy.

31% przedstawicieli generacji Y uważa, że technologia, którą mają w domu jest lepsza niż ta posiadana w pracy.

Generacja Y uważa, że "jej technologia" jest lepsza, ale jednocześnie jest zadowolona z technologii używanej w firmie. Większość jej przedstawicieli wyraża satysfakcję z technologii używanej do pracy (55%) oraz technologii używanej w ich dziale (52%), ten pogląd w równym stopniu podzielają przedstawiciele pokolenia wyżu demograficznego. CIO może się spodziewać poparcia najmłodszych pracowników firmy. Przedstawiciele generacji Y doceniają działy IT. Jedynie 8% uważa, że ich działania nie mają większego sensu, a jedynie 2% - że przeszkadzają w wykonywaniu pracy. Aż 66% uważa zaś, że dział IT spełnia ich oczekiwania lub przynajmniej się stara.

Ponieważ coraz więcej osób z generacji Y zajmuje stanowiska menedżerskie, chcą podejmować decyzje i są wstanie pomagać w podejmowaniu decyzji związanych z technologią. Z raportu wynika, że 69% chce mieć wpływ na technologię, której używa w pracy. Analitycy Forrester Research zalecają robienie ankiet wśród pracowników na temat narzędzi, których potrzebują w pracy oraz oceny aktualnie używanej technologii.

Nieco inny świat?

Jakie pułapki czekają na pracodawców zatrudniających osoby z pokolenia Y? Z badania SmartCompany i Roy Morgan Research and Dun & Bradstreet wynika, że pokolenie Y to nie tylko problemy z brakiem dyscypliny technologicznej. Aż 70% australijskich pracodawców ze średnich i małych firm skarżyła się, że grupa najmłodszych pracowników ma problemy z poprawnym pisaniem i nie bardzo rozumie, na czym polega poprawne zachowanie w miejscu pracy, zaś 48% twierdzi, że ta grupa ma słabe umiejętności komunikacyjne. Jednocześnie przedstawiciele generacji Y albo nie wiedzą, albo nie przejmują się brakiem entuzjazmu swoich szefów. Ok. 90% pracodawców przyznaje, że osoby z generacji Y są bardziej wymagające niż inni pracownicy we wszystkim co dotyczy kwestii awansu i rozwoju kariery, a 79% - że częściej proszą o podwyżki.

To tylko jedna strona medalu. Niektóre badania pokazują, że odmienność generacji Y to mit. Jeden z najczęściej powtarzanych stereotypów o generacji Y - według Corporate Leadership Council - to, że zależy im głównie na pieniądzach. Okazuje się bowiem, że wszystkim na tym zależy! Przedstawiciele generacji Y, X i wyżu demograficznego twierdzą zgodnie, że wynagrodzenie jest na pierwszym lub drugim miejscu przy ocenie potencjalnego pracodawcy. Przedstawiciele pokolenia Y jednak w nieco inny sposób oceniają poziom wynagrodzenia. Bardziej niż sama kwota interesuje ich, czy zarabiają więcej, czy mniej niż koledzy.

Ważne jest, aby uchwycić aktualną postawę generacji Y wobec działu IT, aby zrozumieć w jaki sposób przedstawiciele tej generacji naprawdę korzystają z technologii. Pracodawcy powinni jednak skoncentrować się na poprawie komunikacji w całej organizacji, a nie na konkretnych narzędziach dla różnych grup wiekowych.

Kolejny mit dotyczy rzekomego braku lojalności. Okazuje się, że pokolenie Y jest bardziej lojalne wobec pracodawców niż inne grupy wiekowe. Aż 36% pracowników z generacji Y twierdzi, że czują się zobligowani do pozostania w firmie (31% dla generacji X i 32% dla przedstawicieli wyżu demograficznego). Poza tym wierzą w dobre intencje pracodawców. Aż 47% uważa, że pracodawca ma na uwadze dobro pracowników podczas podejmowania decyzji. Podobnego zdania jest ok. 40% generacji X i wyżu demograficznego. Jednak młodzi ludzie są bardziej zainteresowani poznawanie różnych typów ścieżek kariery. Nie chcą zamykać się w jednym typie doświadczeń zawodowych.

Kolejna opinia na ich temat to, że komunikują się w inny sposób. Czy jednak naprawdę? Na pewno chętniej korzystają z wiadomości tekstowych i serwisów społecznościowych w życiu osobistym. W miejscu pracy generacja Y i X używa jednak tych samych narzędzi do pracy grupowej, wiadomości tekstowych lub komunikatorów w kontaktach z przełożonymi, zaś dla pokolenia wyżu demograficznego odsetek ten wynosi 15%. W rozmowach kolegami co czwarty przedstawiciel generacji Y używa nowych narzędzi komunikacji, wobec 19% z generacji X i 16% wyżu demograficznego. Nowe technologie komunikacyjne będą jednak coraz powszechniejsze w miejscu pracy, a różnice w wykorzystywaniu ich przez poszczególne grupy wiekowe będą się zmniejszały. Starsi pracownicy będą ich bowiem używali w coraz większym stopniu. Pracodawcy powinni więc skoncentrować się na poprawie komunikacji w całej organizacji, a nie na konkretnych narzędziach dla różnych grup wiekowych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200