Fusion Applications znowu opóźnione

Premiera nowego pakietu Oracle - integrującego aplikacje przejmowanych masowo firm - była przesuwana kilkukrotnie. Oracle wyjątkowo nie śpieszy się z premierą zapowiadanego od lat oprogramowania.

Pierwsze deklaracje na temat zintegrowania oprogramowania biznesowego Oracle z systemami przejętymi m.in. wraz z PeopleSoft, JDEdwards i Siebel pojawiły się w 2006 r. Pierwotnie mówiło się, że system zostanie ukończony najpóźniej w dwa lata później. Jednak dopiero w połowie 2010 r. na rynku zadebiutowały pierwsze komponenty pakietu Fusion. W ubiegłym roku przedstawiciele Oracle zapowiadali, że pakiet Fusion Applications będzie dostępny w I kwartale 2011 r. O premierze nowego pakietu biznesowego mówi się coraz głośniej, ale nadal tylko się mówi. Ostatnie plotki mówią o premierze na tegorocznym Oracle OpenWorld 2-6 października br.

Oczekiwanie na pierwsze wrażenia klientów

Przedstawiciele Oracle niezmiennie podkreślają jednak, że kolejne przesunięcia w harmonogramie mają na celu "jak najlepsze dopracowanie oprogramowania". Dotrzymania pierwotnych terminów z pewnością nie ułatwiał fakt, że strategia biznesowa Oracle w dużej mierze opierała się na przejęciach mniejszych dostawców oprogramowania. Zdaniem analityków, część tego typu transakcji była wręcz ukierunkowana na zdobycie określonych rozwiązań na potrzeby nowego pakietu. Z zapowiadanej setki modułów funkcjonalnych na razie dostępnych jest tylko kilka podstawowych funkcji. Do pozostałych dostęp mają tylko nieliczni klienci Oracle. Od stycznia 2011 r. trwają bowiem pierwsze wdrożenia pilotażowe.

Zobacz również:

  • Większa wydajność nie oznacza większego TCO
  • Trendy i wyzwania dla przedsiębiorców w 2024 roku – ekspercka analiza Comarch

"Oficjalna premiera oprogramowania Fusion Applications nastąpi po zakończeniu programu pilotażowego. Nie mamy powodu, aby się śpieszyć. Konkretnej daty premiery do tej pory nie ustalono, ale wszystkie prace postępują zgodnie z planem" - przekonuje Mark Wilkinson, wiceprezes Oracle odpowiedzialny za oprogramowanie linii EPM i BI w EMEA. Według niego, pierwsze wdrożenia mają pozwolić na dopracowanie oprogramowania pod kątem rzeczywistych wymagań biznesowych. Podkreśla też, że w programie pilotażowym uczestniczy ok. 40 firm z całego świata. Potrwać ma on maksymalnie rok.

Co wiadomo o Fusion Apps

Pakiet Fusion Applications ma w ramach jednej, opartej na modelu SOA, architektury łączyć najlepsze cechy wszystkich linii rozwiązań biznesowych Oracle. I tak najbardziej chwalone funkcje znane z systemów Oracle E-Business Suite, PeopleSoft, JDEdwards, czy Siebel mają zostać uzupełnione m.in. o mechanizmy wspierające pracę zespołową i funkcje analityczne. Z oficjalnych zapowiedzi wiadomo, że w skład pakietu Fusion wejść ma siedem grup produktowych wspierających najważniejsze obszary biznesowe - m.in. finanse, sprzedaż, zamówienia, a także zarządzanie łańcuchem dostaw, kapitałem ludzkim, ryzykiem korporacyjnym i zgodnością z przepisami.

Częścią systemu mają być również funkcje ułatwiające zarządzanie portfelem projektów i pracę zespołową. Ogółem w skład pakietu Fusion Applications wchodzić ma ok. 100 modułów funkcjonalnych. "To w zasadzie ponad setka odrębnych produktów opartych na technologii Java, dostępnych jednocześnie i zintegrowanych na bazie Fusion Middleware" - mówił w 2010 r. Larry Ellison, prezes Oracle.

Aplikacje wchodzące w skład pakietu Fusion Apps ma też charakteryzować się niespotykaną wcześniej jakością i stabilnością. Korzyści w tym zakresie przynieść ma m.in. wykorzystanie na szeroką skalę zasad iteracyjnego procesu produkcji oprogramowania. Architektura nowego oprogramowania biznesowego Oracle ma pozwalać na swobodne wykorzystywanie aplikacji linii Fusion w ramach zamkniętego środowiska IT, w formie usługi, bądź też w modelu stanowiącym ich połączenie.

Wsparcie dla starszych aplikacji

Dzięki wykorzystaniu oprogramowania warstwy pośredniej Fusion Middleware możliwe ma być m.in. wykorzystywanie nowych modułów pakietu Fusion Apps wespół ze starszymi aplikacjami biznesowymi. W ten sposób władze koncernu Oracle chcą umożliwić stopniowe wdrażanie nowych funkcjonalności i zmniejszyć barierę wejścia w zakresie zakupu oprogramowania linii Fusion.

Przedstawiciele Oracle zapowiadają też, że część modułów nowego pakietu będzie nieodpłatnie dostępna dla klientów korzystających z komercyjnych usług wsparcia technicznego dla starszych aplikacji biznesowych amerykańskiego koncernu. W ten sposób - na zasadzie jeden do jednego - dostępne mają być m.in. niektóre funkcje stanowiące odbicie użytkowanych wcześniej rozwiązań. Dodatkowo płatne mają być natomiast wszelkie funkcjonalności wprowadzone w pakiecie Fusion Applications. Niewykluczone również, że opłaty wiązać będą się też z wdrożeniem modułów bazowych nowego pakietu. Wykorzystana architektura ma umożliwiać uproszczenie procesu konfiguracji systemu, a także późniejszych działań administracyjnych.

Pierwsze recenzje nowego systemu są pozytywne. Analitycy chwalą m.in. zmiany w zakresie interfejsu obsługi oprogramowania. Natomiast w gronie konkurentów nowego systemu Oracle wymieniane są zarówno oferowane w modelu usługowym rozwiązania Salesforce.com, bardziej wyspecjalizowane aplikacje, jak i wprowadzony w zeszłym roku SAP ByDesign.

Jak długo jeszcze?

Zdaniem wielu osób zapowiadany od lat pakiet oprogramowania biznesowego trafi na rynek jeszcze przed wakacjami. Najczęściej wymienianym terminem jest początek czerwca. Przedstawiciele kierownictwa koncernu Oracle oficjalnie nie komentują tych doniesień. Unikają również podawania konkretnych informacji na temat premiery nowego pakietu. Niewykluczone jednak, że premiera systemu Oracle Fusion Applications odbędzie się jeszcze później. Mówi się m.in. o tegorocznych targach Oracle OpenWorld w październiku br.

Jednocześnie - w ramach programu Applications Unlimited - Oracle zobowiązuje się rozwijać starsze wersje systemów biznesowych równolegle z rozwojem Fusion Apps. Larry Ellison ze spokojem podkreślał, że klienci Oracle będą mieć pełną dowolność w zakresie wdrożeń nowego oprogramowania. Jego zdaniem duża część obecnych klientów amerykańskiego koncernu zdecyduje się na wdrożenie pakietu Fusion Apps przed 2015 r. Z analiz przeprowadzonych przez Computer Economics wynika tymczasem, że pod koniec 2010 r. skonkretyzowane plany w zakresie migracji do nowego pakietu oprogramowania biznesowego Oracle miało jedynie 10% obecnych klientów amerykańskiego koncernu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200