Zaprogramować samochód

W nowych autach systemy komputerowe odpowiadają za najważniejsze układy, diagnostykę, warstwę rozrywki, obsługę urządzeń zewnętrznych, nawigację i lokalizację, telefonię i usługi internetowe.

Zaprogramować samochód
Na stosowane w dzisiejszych samochodach systemy elektronicznego sterowania składa się nawet kilkadziesiąt odrębnych urządzeń funkcjonujących na zasadzie rozproszonego systemu wieloagentowego. Każdy z wyspecjalizowanych sterowników zajmuje się wąskim obszarem działania samochodu. Stworzony w ten sposób układ reguluje i odpowiada za funkcjonowanie najważniejszych podzespołów pojazdu, kontroluje także szereg układów pomocniczych. Jednocześnie samochodowe systemy komputerowe to działające w czasie rzeczywistym platformy, które musi cechować wielowątkowość, szybkość działania i niezawodność. Jednym z ważniejszych założeń w funkcjonowaniu systemów sterowania pojazdami jest zasada, że wszystkie obliczenia oparte na zasadach logiki rozmytej odbywają się w miejscu pomiaru. Ma to na celu zmniejszenie potencjalnych opóźnień.

Z kolei wszelkie multimedialne funkcje elektroniki zamontowanej w samochodzie określa się mianem rozwiązań klasy Infotainment. Pod tą nazwą kryją się zarówno mechanizmy informacyjno-ostrzegawcze, jak i systemy typowo rozrywkowe. Nad rozwiązaniami klasy Infotainment dla jednego z niemieckich koncernów pracuje m.in. liczący 120 osób zespół deweloperów z polskiego oddziału firmy Tieto. "Obecnie zajmujemy się rozwojem warstwy aplikacji dla platformy multimedialnej luksusowych samochodów przeznaczonych na rynek niemiecki. Pierwsze samochody oparte na stworzonych przez nas rozwiązaniach pojawią się w sprzedaży najprawdopodobniej w 2013 roku" - zapowiada Daniel Jabłoński, kierownik działu Industrial R&D w firmie Tieto.

Presja jakości i czasu

"Dzisiaj system Infotainment to nie tylko odtwarzacz CV/DVD/mp3 zintegrowany z dużym wyświetlaczem, ale w rzeczywistości system zarządzający niemalże każdym aspektem działania samochodu" - podkreśla Daniel Jabłoński. Wobec tego oprogramowanie dla systemów samochodowych musi również spełniać rygorystyczne normy, m.in. na poziomie wykorzystywanej architektury oraz zastosowanych narzędzi. Nie ma tu miejsca na pomyłki. Systemy krytyczne dla życia ludzkiego wymuszają rygorystyczne podejście do procesu tworzenia oprogramowania.

"Proces tworzenia oprogramowania dla sektora motoryzacyjnego musi spełniać normy jakości zdefiniowane przez standard Automotive SPICE. Jednym z najistotniejszych elementów wpływających na organizację pracy jest nieprzesuwalny termin zakończenia produkcji oprogramowania.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200