VoIP - jak ominąć pułapki?

Modernizacje firmowych sieci komunikacyjnych w kierunku rozwiązań IP, od lat przeprowadzane przez stale powiększającą się grupę przedsiębiorców, umożliwiają stworzenie kodeksu najlepszych praktyk, usprawniających proces wdrożenia VoIP. Obniżenie kosztów - główny argument przemawiający za telefonią IP - jest równie ważne, jak jakość i niezawodność połączeń.

Mimo że przesyłanie głosu przez sieci pakietowe jest rozwiązaniem znanym od wielu lat, to wciąż istnieje znaczny odsetek przedsiębiorców, którzy za podstawę firmowej komunikacji uznają tradycyjne sieci głosowe. Są oni przyzwyczajeni do dobrej jakości rozmów i niezawodności wykonywania połączeń, co przekłada się bezpośrednio na oczekiwania wobec ewentualnych inwestycji w telefonię IP. Aspekt zadowolenia przyszłego odbiorcy z codziennego użytkowania systemów VoIP jest istotny nie tylko dla samego zainteresowanego oraz dostawcy usług telekomunikacyjnych. Budowanie pozytywnych skojarzeń z telefonią IP jest konieczne, aby rozwiązania kolejnej generacji (Unified Communications, Fixed-Mobile Convergence) mogły zyskać znacznie większą popularność, niż ma to miejsce obecnie.

Zobacz też: VoIP - idealne narzędzie do sterowania botnetami?

Praca na "żywym organizmie" powoduje, że środowisko biznesowe jest bardziej świadome wymagań technicznych sieci (LAN, WAN, przepustowość łącza, QoS, wybór kodeków) oraz ryzyka związanego z bezpieczeństwem (podsłuchy, przejęcia sesji).

Plany, plany, plany

Specjaliści zajmujący się wdrażaniem firmowych systemów VoIP przekonują, że pierwszym i najważniejszym elementem gwarantującym odniesienie sukcesu jest przygotowanie jak najbardziej szczegółowego planu modernizacji sieci. Etapu tego nie da się przeprowadzić bez aktywnego udziału pionu informatycznego spółki, chcącej dokonać modernizacji. Przede wszystkim należy określić, jakie usługi będą najczęściej wykorzystywane w budowanej sieci pakietowo-głosowej (przesyłanie głosu, plików, treści multimedialnych, używanie aplikacji do telekonferencji i wideokonferencji), oraz optymalny czas, kiedy rozpoczęcie wdrażania sieci będzie możliwe (najlepiej połączyć ten okres z planowanymi wcześniej operacjami wymiany sprzętu lub aktualizacji oprogramowania).

VoIP - jak ominąć pułapki?

W 2012 r. z VoIP będzie korzystało 270 milionów użytkowników

Kolejnym krokiem jest analiza obecnych i prognozowanych obciążeń sieci. Ze względu na charakter sieci pakietowych, istniejące opóźnienia i możliwość tymczasowego ograniczenia przepustowości - należy zdawać sobie sprawę, że uzyskanie niezawodności znanych z sieci głosowych (99,999%) nie będzie możliwe. Dlatego ważne jest, by szacunki dotyczące potrzebnego pasma były jak najbardziej dokładne i uwzględniały również sytuacje maksymalnego obciążenia sieci (np. gdy wszyscy pracownicy będą korzystali z VoIP lub realizowali połączenia konferencyjne). Bardzo ważnym elementem na tym etapie jest prawidłowe rozrysowanie i skonfigurowanie całej planowanej sieci (adresacja, maski, podsieci, routery, wybór protokołu SIP lub H.323 itp.) oraz zbadanie, czy eksploatowane obecnie systemy monitorujące będą w stanie kontrolować przyszłą sieć.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200