I placówka, i komórka

Bankowy oddział i telefon komórkowy znajdują się na skrajnych biegunach możliwości kontaktu z bankiem. Każdy musi się dostosować do nowych wymagań klientów.

W trosce o mobilnego klienta

Rekomendacje dla banków planujących wprowadzenie zaawansowanych usług mobilnych:

1. Dostarczaj klientom wygodny i dobrze dopasowany, bogaty zestaw interaktywnych narzędzi.

2. Korzystanie z usługi na smartfonie nie powinno odbiegać od korzystania z niej na laptopie. Tego oczekują klienci.

3. Edukuj klientów, jak używać usług mobilnych.

4. Utrzymuj opłaty za usługi mobilne na najniższym możliwym poziomie.

5. Regularnie badaj poziom satysfakcji, schematy wykorzystania mobilnych usług. Bądź na bieżąco z postępującymi możliwościami mobilnych urządzeń i systemów operacyjnych.

6. Zadbaj o to, aby pracownicy z zaangażowaniem obsługiwali mobilnych klientów.

Źródło: Accenture

Sięgająca dziś być może już 10-milionowa grupa Polaków korzystających z bankowości internetowej doceniła przede wszystkim wygodę i szybkość tego kanału załatwiania spraw finansowych. Dla wielu z nich wizyta w placówce bankowej pozostaje już tylko wspomnieniem. Wizyta w "murowanym" oddziale bywa uciążliwa ze względu na kolejki i mało dogodne godziny otwarcia. Nie ma się jednak czemu dziwić - banki dostosowały ten kanał do upodobań grupy, która raczej z e-bankowości nie korzysta. Kilka lat temu ulice polskich miast zaroiły się od nowych placówek bankowych m.in. w odpowiedzi na boom kredytów hipotecznych i innych produktów bankowych. Wciąż jednak nasycenie oddziałami bankowymi na mieszkańca plasuje nas raczej w środku europejskiej stawki, nie wspominając o wysokim procencie obywateli nieposiadających "konta w banku".

W miarę postępującego trendu, że "internetowi wszystko robią sami", placówka bankowa będzie musiała odnaleźć nową tożsamość, bo o jej całkowitym zaniku raczej nie ma mowy. Jak może wyglądać placówka (niedalekiej) przyszłości? Dzięki monitoringowi pomieszczenia, spełniającego oczywiste funkcje bezpieczeństwa, można mierzyć nie tylko natężenie ruchu, ale poznać także, jakiej płci są klienci. Placówka rozpoznaje swojego klienta i dzięki centralnie sterowanemu systemowi dystrybucji treści może serwować mu na cyfrowych ekranach dopasowane informacje o aktualnej ofercie. Poza godzinami otwarcia mogą one służyć do szkoleń personelu z nowych ofert.

Ekrany z dynamiczną treścią wypierają stojaki z nudnymi ulotkami. Optymalizacja kosztów nie pozwala utrzymywać w każdym oddziale ekspertów z każdej dziedziny. Dlatego w placówce nowej generacji powstaną specjalne pomieszczenia, w których można wykonać wideopołączenie w jakości HD do ulokowanych w centrali ekspertów. Możliwość taka przestanie być zarezerwowana wyłącznie dla segmentu klientów VIP. Lista udogodnień możliwych dzięki zastosowaniu w placówce technologii IP, unified communications jest dużo dłuższa. Dzięki nim bank obniża koszty swojego funkcjonowania i podnosi efektywność pracowników.

Wielkie zyski z mobilnych usług

Źródłem dodatkowych przychodów dla banków mogą być klienci, którzy wykorzystują urządzenia mobilne do przelewów, opłat za media, składania wniosków o kredyt czy handlu akcjami. Badanie firmy Accenture pokazuje, że zwrot z inwestycji w tego rodzaju zaawansowane mobilne usługi może sięgnąć nawet 300%. Jednak osiągnięcie takiego wyniku wymaga czegoś więcej niż porozumiewanie się z klientem poprzez SMS.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200