UKE przyznaje telekomom Certyfikat Seniora i Certyfikat Bez Barier

Chcąc zachęcić operatorów do świadczenia specjalnych usług dla osób starszych i niepełnosprawnych UKE postanowiło przyznawać telekomom certyfikaty. Chce je tym zmobilizować do tworzenia usług tj. umowa na próbę czy wiem kogo zapytać.

Urząd Komunikacji Elektronicznej prowadzi działania certyfikacyjne usług telekomunikacyjnych już od 2009 r. Mają one służyć wspieraniu równoprawnej i skutecznej konkurencji w świadczeniu usług, a także zapewnieniu użytkownikom najlepszej ochrony przed nadużyciami, w tym przestępczością w sieci. Do tej pory UKE przyznawało certyfikaty Uczciwy Transfer, Bezpieczny Internet oraz Bezpieczny Telefon. Mają one za zadanie przede wszystkim wspieranie działań związanych z podnoszeniem jakości świadczonych usług oraz zapewnieniem bezpieczeństwa użytkowników, zwłaszcza dzieci i młodzieży.

Teraz UKE będzie zachęcać operatorów do świadczenia specjalnych usług dla osób starszych i niepełnosprawnych. Certyfikatem Seniora i Certyfikatem Bez Barier zostaną wyróżnieni przedsiębiorcy telekomunikacyjni, którzy zaoferują osobom starszym i niepełnosprawnym specjalną obsługę lub przygotują dla nich wyjątkową ofertę handlową. Może to być na przykład specjalna taryfa, łatwy w obsłudze aparat telefoniczny, czy oprogramowanie umożliwiające bezpieczne korzystanie z Internetu.

UKE przyznaje telekomom Certyfikat Seniora i Certyfikat Bez Barier

Aby otrzymać certyfikaty i móc posługiwać się logo certyfikatu operatorzy będą musieli m.in. dostosować swoje strony internetowe oraz infolinie, tak aby były przyjazne dla osób niepełnosprawnych i starszych. UKE chce by operatorzy udostępniali tym osobom usługę umowy na próbę, która będzie polegała na tym, że pierwszą umowę będzie można podpisać na 30 dni, a potem ją przedłużyć. Konsultanci w punkcie obsługi klienta mają pomagać w skonfigurowaniu telefonu i szczegółowo wyjaśniać jak używać kupowane urządzenie.

Na życzenie klienta formularze umów i regulaminów mają być wydrukowane dużą czcionką lub oferowane w formie audiobooka. Z kolei "wiem kogo zapytać" to specjalnie oznaczone certyfikatami stanowiska obsługi dla osób starszych i niepełnosprawnych. Łatwiej ma być także na infolinii - dzięki usłudze "jeden telefon" wszystkie sprawy mają być załatwiane podczas jednej rozmowy z konsultantem, który w ciągu 24 godzin musi nas poinformować o sposobie i terminie rozwiązania problemu.

UKE przyznaje telekomom Certyfikat Seniora i Certyfikat Bez Barier

"Nowe technologie służą także temu, by życie ludzi kończących swoją działalność zawodową uczynić lepszym, łatwiejszym, komfortowym. Naszym obowiązkiem jest stwarzanie im dogodnego dostępu do usług telekomunikacyjnych. Mam nadzieję, że nasze działania pomogą w zniesieniu barier, na które napotykają seniorzy i niepełnosprawni w kontaktach z operatorami telekomunikacyjnymi" - powiedziała Anna Streżyńska, Prezes UKE. Certyfikaty wydawane będą na okres dwunastu miesięcy. Lista operatorów telekomunikacyjnych posiadających certyfikaty zamieszczona będzie na stronie UKE.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200