Brain International oferuje nowy na polskim rynku system wspomagający zarządzanie przedsiębiorstwem

Brain International oferuje nowy na polskim rynku system klasy MRP II/ERP. Oprogramowanie przeznaczone jest głównie dla przemysłu samochodowego i elektrotechnicznego. Złożoność procesów technicznych...

Brain International oferuje nowy na polskim rynku system klasy MRP II/ERP. Oprogramowanie przeznaczone jest głównie dla przemysłu samochodowego i elektrotechnicznego.

Złożoność procesów technicznych i logistycznych zachodzących w przemyśle motoryzacyjnym jest większa niż w wielu innych branżach. Fabryki samochodów często były obiektami eksperymentów w dziedzinie zarządzania, mających na celu lepsze wykorzystanie zasobów i usprawnienie łańcucha powiązań handlowych. Branża motoryzacyjna wymaga specjalizowanych systemów informatycznych.

<B>Logistyka w tempie</B>

Większość producentów zintegrowanych systemów MRP II/ERP oferuje specjalne moduły dla tego sektora. Inną drogą poszła niemiecka firma Brain International, producent systemu wspomagającego zarządzanie przedsiębiorstwem XPPS. System od początku był dedykowany branży motoryzacyjnej. Wykorzystują go m.in. Volkswagen, Opel, Delphi Automotive Systems, również w swoich polskich zakładach. Pod koniec 1999 r. Brain zdecydował się na otwarcie oddziału w Polsce, którego zadaniem będzie serwisowanie istniejących systemów i pozyskiwanie nowych klientów.

XPPS obejmuje sferę gospodarki materiałowej, produkcji i logistyki ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki branży motoryzacyjnej i branż względem niej pomocniczych - elektrotechnicznej, tworzyw sztucznych itp.

<B>Na miarę potrzeb</B>

W systemie zastosowano m.in. dwa rodzaje magazynów: statyczny - wykazujący tylko ogólnie stany magazynowe i dynamiczny - opisujący poza ilością produktów, również typ ich opakowania i położenie w magazynie. Idea magazynów dynamicznych pojawiła się w wyniku ograniczania przez przedsiębiorstwa zapasów magazynowych. Wraz z nią pojawiło się również pojęcie stref pierwszeństwa, dzięki którym można łatwo ustalić, które materiały mają najszybciej trafić do produkcji.

Nietypową cechą XPPS, w porównaniu do innych rozwiązań, są rozbudowane funkcje zarządzania opakowaniami. W systemie można zdefiniować dowolną liczbę typów opakowań. Każdy rodzaj opakowania można nazwać, opisać, opatrzyć unikalnym kodem kreskowym i określić właściciela (np. w przypadku przyczepy czy wagonu).

System obsługuje także kontrolę jakości. Kontrole mogą być przeprowadzane na każdym etapie cyklu produkcyjnego - od wyładunku materiałów, po załadunek wyrobów gotowych.

Jak podkreślają przedstawiciele producenta, mocną stroną systemu jest możliwość szybkiego dostosowania planu produkcji do zmieniających się warunków. Osoba odpowiedzialna za planowanie może tworzyć scenariusze produkcyjne, uzależniając ich zastosowanie od wystąpienia konkretnego zdarzenia, np. opóźnienia w dostawie materiałów czy choroby pracownika.

<B>Niezawodność u podstaw</B>

Przemysł samochodowy od lat działa w systemie just-in-time, co wpływa na wysokie wymagania co do niezawodności systemów obsługujących produkcję. W dzisiejszych realiach awaria systemu produkcyjnego u poddostawcy trwająca więcej niż kilka godzin spowodowałaby paraliż produkcji samochodów. Tym producent XPPS tłumaczy wybór sprawdzonej platformy IBM AS/400 i bazy DB2.

"Z XPPS korzystamy od kilku lat. Poważne awarie się u nas nie zdarzają" - mówi Romuald Barłóg, kierownik Działu Informatyki w Volkswagen Elektro-Systemy z Gorzowa Wielkopolskiego. Ponieważ firma jest kapitałowo związana z Volkswagenem, używa niemieckojęzycznej wersji systemu z interfejsem znakowym. "Cała terminologia pochodzi z Niemiec, nie chcieliśmy polonizować systemu na siłę. W najbliższym czasie chcemy jednak przeprowadzić próbę z polskim interfejsem dla wybranej grupy użytkowników" - dodaje Romuald Barłóg.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200