Firma przenośna, firma mobilna

Bezprzewodowa transmisja danych i przenośne komputery od początku poszerzały możliwości rozwoju firmy. Obecnie rozwój ten przyspiesza - tak samo jak łącza.

Najczęściej używaną funkcją urządzeń mobilnych jest poczta elektroniczna oraz przeglądarki WWW. O ile w laptopach przeważnie działa e-mail za pomocą POP3, IMAP lub MAPI, w telefonach króluje push mail, którego liderem nadal pozostaje BlackBerry. Razem z pocztą warto synchronizować także kontakty firmowe oraz kalendarz, dzięki czemu można sprawnie organizować pracę działów, nawet jeśli pracownicy rzadko są obecni w biurze.

Poważnym atutem telefonów klasy smartphone jest wbudowana przeglądarka internetowa. Nie dorównuje ona wygodą przeglądania Internetu komputerom stacjonarnym czy przenośnym, ale z powodzeniem może posłużyć do firmowego intranetu, a także do wykonywania prostych zadań w webowych aplikacjach. W ten sposób można przeglądać publikowane dokumenty, zatwierdzać delegacje czy rozliczenia, wprowadzać informacje o spotkaniach. Jeśli aplikacja webowa jest napisana zgodnie ze standardami, nie korzysta przy tym z własnościowej technologii, takiej jak ActiveX, może być obsługiwana z urządzeń przenośnych. Czasami niezbędna jest niewielka modyfikacja interfejsu, która ułatwi obsługę. Jeśli portal firmowy wymaga desktopowej wersji przeglądarki i nie opłaca się zmieniać aplikacji, można skorzystać z usług terminalowych.

Zobacz również:

  • Jednak wolimy hybrydowo

Z urządzenia przenośnego można także publikować dodatkowe obiekty, takie jak: zdjęcia wykonane aparatem cyfrowym, nagrania głosowe lub notatki. Połączenie tych funkcjonalności umożliwia szybkie przekazanie informacji z terenu, a także pobranie dodatkowych dokumentów, jeśli są potrzebne - co doceniają handlowcy czy pracownicy odpowiedzialni za kontrolę pracy infrastruktury.

Praca z aplikacjami

Dzisiaj praktycznie każdą firmową aplikację można udostępnić za pomocą usług terminalowych, przy czym połączenia oferowane przez sieci komórkowe wystarczą do typowej pracy. Problemy mogą dotyczyć jedynie zwiększonych opóźnień w sieci GPRS/EDGE spowodowanych dużym obciążeniem oraz zajętością timeslotów w sieci komórkowej. Wadą połączeń GPRS/EDGE, wykorzystujących modem wbudowany w telefon komórkowy, jest zawieszanie transmisji danych podczas zestawionego połączenia głosowego w sieciach GSM. Połączenie UMTS charakteryzuje się mniejszymi opóźnieniami i większą prędkością transferu, ale jest dostępne tylko w centrach miast, ze względów ekonomicznych nie można liczyć na pokrycie siecią 3G na terenie całego kraju.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200