Kryzys niczego ludzi nie nauczył

Po dwóch latach kryzysu widać, że instytucje finansowe niczego się nie nauczyły. IT jest tylko posłusznym narzędziem, z którego można dowolnie i mało odpowiedzialnie korzystać.

Systemy raportujące są ciągle doskonalone, w szczególności raporty zarządcze, kredytowe. Pozwalają one na bieżącą kontrolę, czy bank nie jest narażony na tzw. złe kredyty już na etapie ich udzielania. Dokłada się starań, aby było ich jak najmniej. Nie jest to związane z budową czy inwestycją w zupełnie nowe systemy. W naszym banku rekomendacje unijne, takie jak dyrektywa MIFID, która nakazuje rzetelnie informować klienta o ryzyku związanym z inwestycją, zostały wdrożone, zanim stała się ona obligatoryjna dla banków w Polsce. Wprowadzanie postanowień dyrektywy wymagało zmian w wielu systemach bankowych, ale dziś są one całkowicie zgodne z wymaganiami. Zatem można oczekiwać, że jeśli pojawią się nowe regulacje, zgodność z nimi będzie kolejnym zadaniem, któremu będzie musiała sprostać bankowa informatyka.

Marek Buchta, główny architekt systemów informatycznych, ING Bank Śląski

Przed dwoma laty postawiliśmy pytanie, czy systemy IT mogły zapobiec kryzysowi, ostrzegając o niebezpiecznych transakcjach na bazie zebranych i przeanalizowanych danych przez zarządy i instytucje nadzorcze. Nasi dyskutanci wskazali tuż po rozpoczęciu się największego kryzysu od II wojny światowej, że paradoksalnie to właśnie wyrafinowane systemy umożliwiły budowę skomplikowanych produktów finansowych, których krach doprowadził do recesji. Co istotne, nawet najlepszy system nie zastępuje decyzji człowieka, dostarcza mu jedynie informacji do dokonania wyboru. Po dwóch latach wróciliśmy do uczestników tamtej debaty z pytaniem, czy dokonano jakichś zmian w systemach IT, aby w przyszłości uniknąć takiego kryzysu.

"Spory o przyczyny kryzysu i o to, czy już minął, będą się toczyć jeszcze długo. Przestały się jednak pojawiać, i tak zresztą rzadkie, próby obwiniania informatyki o przyczynienie się do jego powstania. Trudno też pośród oferowanych przez IT narzędzi znaleźć takie, które miałyby stanowić na ten kryzys remedium" - uważa Bogdan Pilawski, architekt Banku Zachodniego WBK. Na podobnym stanowisku stoi Sławomir Panasiuk, CIO w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych. "Kryzys jest zawsze efektem splotu wielu czynników, głównie związanych z zagadnieniami społeczno-ekonomicznymi, i w tym przypadku podtrzymuję stanowisko sprzed dwóch lat, że rozwój systemów zarówno w obszarze przyczyn, jak i przeciwdziałania czy wspierania wychodzenia z kryzysu ma niewielkie znaczenie" - uważa.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200