7 wyzwań związanych ze zmianą stawek VAT
- (pw),
- 27.10.2010, godz. 11:26
Z początkiem 2011 roku wchodzi w życie zmieniona ustawa o podatku VAT. Zaczynają również obowiązywać nowe stawki podatkowe. Zmiana stawek VAT może przynieść przedsiębiorcom więcej wyzwań, niż można przypuszczać. Prezentujemy siedem największych i najpilniejszych kwestii do rozwiązania przed styczniem przyszłego roku.
7 największych wyzwań związanych ze zmianą stawek VAT to:
1. Zaplanowanie prac dostosowawczych
Według specjalistów firmy Sage bez aktualizacji systemów i dostosowania ich do nowych wymogów prawnych pracownicy działów finansowych oraz niektórzy pracownicy obszarów kadr, płac i gospodarki magazynowej nie będą mogli w ogóle wykonywać swojej pracy. Warto zaplanować prace dostosowawcze, uwzględniając testy nowych rozwiązań, szkolenia pracowników oraz pracę w okresie przejściowym. Przy planowaniu działań modernizacyjnych warto również dokonać przeglądu kontraktów z dostawcami systemów wspierających zarządzanie.
Zobacz również:
2. Przegląd umów z kontrahentami
Warto również dokonać przeglądu kontraktów z klientami i dostawcami. Dostosowanie umów i porozumień cenowych z kontrahentami może okazać się poważnymi wyzwaniem m.in. dla firm posiadających dużą liczbę klientów. Według ekspertów w trudnej sytuacji znajdą się firmy telekomunikacyjne, które mają obowiązek informowania klientów o zmianie cenników. Wymóg ten oznacza dla nich istotny koszt, który powinien zostać uwzględniony na etapie planowania prac dostosowawczych.
3. Kasy i urządzenia fiskalne
W Polsce funkcjonuje ponad 1,5 mln kas fiskalnych. Wszystkie muszą zostać dostosowane do zmian stawek podatku VAT. Podobnego dostosowania wymagać może oprogramowanie sterujące wydrukami paragonów. Alternatywnym rozwiązaniem jest zakup nowych kas fiskalnych. Oba rozwiązania wymagają jednak określonych nakładów.
4. Aktualizacja cenników
Według autorów raportu nowe stawki podatku VAT wymuszą zmiany w cennikach wielu firm - stawki podatkowe mają bowiem znaczny wpływ na politykę kształtowania cen brutto. Wobec tego konieczne będzie m.in. przeprowadzenie określonych przygotować w działach handlowych w relatywnie krótkim czasie. Nowe cenniki muszą wejść w życie już pierwszego dnia sprzedaży w przyszłym roku.
5. Aktualizacja materiałów informacyjnych
Zmiana cen oznacza w praktyce również konieczność produkcji nowych materiałów wspomagających sprzedaż - m.in. folderów reklamowych, katalogów, cenników i innego rodzaju materiałów marketingowych.
6. Nowa sprawozdawczość podatkowa
Eksperci podkreślają również, że zmiana stawek podatkowych oznacza konieczność utworzenia nowego układu rejestrów VAT. Wiążą się z tym również zmiany w deklaracjach podatkowych. Za tym z kolei idzie konieczność odpowiedniego dostosowania oprogramowania biznesowego. Użytkownicy niezaktualizowanych systemów nie będą mogli dokonywać korekt deklaracji podatkowych za okresy przed 2011 rokiem.
7. Przypadki niestandardowe
Dodatkowe problemy powodować mogą niejasności dotyczące m.in. korekt faktur dotyczących sprzedaży w 2010 roku, wystawiania faktur do paragonów z okresu obowiązywania poprzednich stawek VAT, czy rozliczaniem faktur zaliczkowych - płatnych częściowo w 2010, a częściowo w 2011 roku.
Opracowanie na podstawie materiałów firmy Sage
Czytaj też:
Po wirtualizacji w serwerowniach nadszedł czas na wirtualizację komputerów
IBM zapowiada nowe możliwości platformy analitycznej Cognos
Rosyjski gigant usług outsourcingu IT wchodzi do Polski