Science fiction wchodzi do sklepów

Dotykowe lady, wirtualni asystenci, inteligentne przystawki na pieniądze, to jeszcze futurologia. Ale kamery w przebieralniach zintegrowane z portalami społecznościowymi i rozszerzona rzeczywistość - już nie.

Science fiction wchodzi do sklepów
Nowy wymiar handlu

Rozwój sprzedaży internetowej, nowa generacja klientów i popularyzacja serwisów społecznościowych zmieniają handel i stawiają przed sprzedawcami nowe wyzwania. Handel w regionie Europy Środkowo-Wschodniej stoi właśnie w obliczu zmian, które w dużej mierze dokonały się już na Zachodzie.

Ekskluzywna drogeria. Klientka podchodzi do lady, kładzie na niej wybraną przez siebie szminkę do ust, której zakupem jest zainteresowana i swoją kartę klienta. Na ladzie wyświetlają się wszystkie ważne informacje o szmince - cena, promocje, producent oraz krótki film promocyjny pokazujący modelki pomalowane tym właśnie kosmetykiem. Obok wyskakuje informacja, że do szminki warto dobrać również cienie do powiek, które dostępne są w wielu kolorach, ale do szminki, którą wybrała klientka najlepiej będą pasowały fioletowe. Na zdjęciu modelki można zobaczyć wizualizację i dowolnie zmieniać kolory kosmetyków. Wybrane produkty klientka "wrzuca" do wirtualnego koszyka jednym ruchem palca po dotykowej ladzie, a przy kasie czekają już na nią wybrane produkty i rachunek do zapłacenia.

Wirtualny asystent i inteligentne podstawki

Powyższa sytuacja to nie fragment filmu science fiction, tylko rozwiązanie, które zaprezentowała firma Comarch na konferencji "Sklep przyszłości. Comarch Retail Innovation Center". Wykorzystuje ono Microsoft Surface, interaktywny stół dotykowy, który jest tu wykorzystywany jako "wirtualny asystent", rozpoznający kształty i przedmioty, zintegrowany z programem lojalnościowym i systemami kasowymi. "Nie chodzi o zastąpienie człowieka maszyną i eliminację ekspedientów ze sklepów. Człowiek nie jest jednak w stanie zapamiętać takiej liczby informacji o produktach i porównać ich tak dokładnie zgodnie z preferencjami klienta. System wykorzystywany w takiej ladzie to znakomite uzupełnienie pracy ekspedienta" - tłumaczy Kamil Góral, dyrektor Centrum Rozwoju Biznesu Sektora ERP w firmie Comarch. Inteligentne lady mogą mieć też zastosowanie w sklepach odzieżowych, gdzie po położeniu przez klienta np. spodni, MS Surface wyświetli film promocyjny z całą kolekcją, co może zachęcić klienta do kupienia innych produktów z kolekcji pasujących do wybranych przez niego spodni, a także pokaże wszystkie dostępne w sklepie rozmiary i kolory wybranego produktu. A przy kasie będzie czekała "inteligentna podstawka na pieniądze" z wbudowanym ekranem LCD, który wyświetli reklamę dostosowaną kontekstowo do profilu klienta, który uiszcza właśnie rachunek. Na podstawie historii jego zakupów wyświetlona zostanie reklama produktów, którymi może się zainteresować.

Nie są to technologie, które wejdą do sklepów jutro, choć technologicznie jest to możliwe. Na razie barierą jest cena. "Technologie dotykowe, chociażby te w komórkach i tabletach upowszechniają się jednak bardzo szybko, dlatego myślę, że za 2-3 lata zobaczymy takie lady w sklepach" - mówi Bartosz Pampuch, dyrektor Centrum R&D w Comarch. Ale są też inne, bardziej dostępne urządzenia dotykowe, które zaczynają być już wykorzystywane przez sklepy. Sieć sklepów odzieżowych ZARA przygotowała katalogi ze swoimi kolekcjami, które z App Store może pobrać rosnąca liczba posiadaczy iPadów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200