Nowy wymiar handlu
- Monika Tomkiewicz,
- 05.10.2010
Rozwój sprzedaży internetowej, nowa generacja klientów i popularyzacja serwisów społecznościowych zmieniają handel i stawiają przed sprzedawcami nowe wyzwania.
Dla klientów generacji X najważniejsze były:
- cena
- gwarancja
- rekomendacja producenta
- kontakt telefoniczny i mailowy
Dla klientów generacji Y najważniejsze są:
- wygoda
- styl
- rekomendacja znajomych
- kontakt przez social media
Nie tylko e-commerce
Handel internetowy w Polsce zyskuje coraz większą popularność, o czym świadczy chociażby 13,43 mld złotych, które w 2009 roku Polacy wydali na zakupy w sieci. W porównaniu do roku wcześniejszego był to wzrost o 22%, a będzie jeszcze większy. Z danych Euromonitor International wynika, że w 2010 r. wartość rynku e-commerce wyniesie 15,5 mld zł, co oznacza wzrost o kolejne 15%. Mimo to, sprzedaż internetowa stanowi jedynie 5% ogółu sprzedaży detalicznej, 95% nadal stanowi sprzedaż bezpośrednia. Autorzy raportu "Handel 2020" z firmy Jones Lang LaSalle uważają, że dlatego właśnie każda firma handlowa powinna uwzględniać zarówno sprzedaż internetową, jak i tradycyjną. Ma na to wpływ zazębianie się tych kanałów sprzedaży. Dzięki istnieniu sklepów tradycyjnych rośnie sprzedaż online, bo rośnie rozpoznawalność marki, gdy klienci mogą ją bliżej poznać. Z drugiej strony część klientów twierdzi, że kupuje w e-sklepie, bo w pobliżu nie działa tradycyjny sklep danej marki. Sprzedaż online jest zatem rozszerzeniem lub uzupełnieniem oferty sklepu tradycyjnego, nie zastępuje jej jednak w pełni.
Sprzedaż wielokanałowa to odpowiedź na potrzeby klientów generacji Y, którzy cenią sobie zarówno wygodę korzystania ze sklepów internetowych, jak i bezpieczeństwo zakupów tradycyjnych. Stąd coraz większa popularność modelu sprzedaży, w którym klient rozpoznaje rynek danego produktu w Internecie, zapoznaje się tam z ofertami, wybiera najkorzystniejszą dla siebie używając porównywarek cen i rekomendacji znajomych na serwisach społecznościowych, zamawia przez Internet, a następnie odbiera zamówiony towar na miejscu w sklepie.