Nowy wymiar handlu

Rozwój sprzedaży internetowej, nowa generacja klientów i popularyzacja serwisów społecznościowych zmieniają handel i stawiają przed sprzedawcami nowe wyzwania.

Nowy wymiar handlu
Czego oczekują nowi klienci?

Dla klientów generacji X najważniejsze były:

- cena

- gwarancja

- rekomendacja producenta

- kontakt telefoniczny i mailowy

Dla klientów generacji Y najważniejsze są:

- wygoda

- styl

- rekomendacja znajomych

- kontakt przez social media

Rozwój nowoczesnych technologii zmienia codzienne życie i zachowania konsumentów. Dynamicznie rośnie znaczenie handlu internetowego, a do sklepów wchodzi nowa generacja klientów. To stawia przed sprzedawcami nowe wyzwania, ale daje też wiele ciekawych możliwości. Handel w regionie Europy Środkowo-Wschodniej stoi właśnie w obliczu zmian, które w dużej mierze dokonały się już na Zachodzie.

Nie tylko e-commerce

Handel internetowy w Polsce zyskuje coraz większą popularność, o czym świadczy chociażby 13,43 mld złotych, które w 2009 roku Polacy wydali na zakupy w sieci. W porównaniu do roku wcześniejszego był to wzrost o 22%, a będzie jeszcze większy. Z danych Euromonitor International wynika, że w 2010 r. wartość rynku e-commerce wyniesie 15,5 mld zł, co oznacza wzrost o kolejne 15%. Mimo to, sprzedaż internetowa stanowi jedynie 5% ogółu sprzedaży detalicznej, 95% nadal stanowi sprzedaż bezpośrednia. Autorzy raportu "Handel 2020" z firmy Jones Lang LaSalle uważają, że dlatego właśnie każda firma handlowa powinna uwzględniać zarówno sprzedaż internetową, jak i tradycyjną. Ma na to wpływ zazębianie się tych kanałów sprzedaży. Dzięki istnieniu sklepów tradycyjnych rośnie sprzedaż online, bo rośnie rozpoznawalność marki, gdy klienci mogą ją bliżej poznać. Z drugiej strony część klientów twierdzi, że kupuje w e-sklepie, bo w pobliżu nie działa tradycyjny sklep danej marki. Sprzedaż online jest zatem rozszerzeniem lub uzupełnieniem oferty sklepu tradycyjnego, nie zastępuje jej jednak w pełni.

Sprzedaż wielokanałowa to odpowiedź na potrzeby klientów generacji Y, którzy cenią sobie zarówno wygodę korzystania ze sklepów internetowych, jak i bezpieczeństwo zakupów tradycyjnych. Stąd coraz większa popularność modelu sprzedaży, w którym klient rozpoznaje rynek danego produktu w Internecie, zapoznaje się tam z ofertami, wybiera najkorzystniejszą dla siebie używając porównywarek cen i rekomendacji znajomych na serwisach społecznościowych, zamawia przez Internet, a następnie odbiera zamówiony towar na miejscu w sklepie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200